UUS! Kuumaksu põhine disainiteenus
UUS! Kuumaksu põhine disainiteenus
UUS! Kuumaksu põhine disainiteenus
UUS! Kuumaksu põhine disainiteenus
UUS! Kuumaksu põhine disainiteenus
Koduleht

Kodulehe tegemine - Osa 1. Partneri valimine

Gives oleme spetsialiseerunud kodulehtede ja veebirakenduste disainimisele ja arendamisele. Igapäevaselt näen parajat segadust kuidas kodulehti tehakse ja millised töövõtted on kasutusel. Toon teieni postituste seeria kus kirjeldan lühidalt erinevaid projekti etappe mis tuleb läbida uue kodulehe tegemisel. Esimeses osas räägin sobiva partneri valimisest ja millele võiks selle juures tähelepanu pöörata. See ei ole küll otseselt seotud kodulehekülje tegemisega aga just õige tegija leidmisest võib sõltuda kodulehe edukus.

Sõber, vabakutseline, palgatöötaja või agentuur - keda valida?

Igaüks saab endale ise tasuta kodulehe. Internetis on sellel teemal väga palju õpetusi. On suur hulk teenusepakkujaid kelle rakendused muudavad kodulehe tegemise lihtsaks. Kasutada võib ka mõnda IT-teadlikumat sõpra. Kui on aga soov valmistada professionaalne koduleht siis on asjad tegelikult päris keerulised ja kvaliteetse tulemuse saavutamine nõuab aastatepikkust kogemust. Lihtsustatult on valikuid kolm.

Palgake töötaja(d).

See variant sobib eelkõige suurematele ettevõtetele, kes vajavad pidevalt kodulehe loomise oskusi, ning samuti IT-valdkonnaga seotud startup-ettevõtetele. Kuna kodulehe tegemine hõlmab mitut aspekti siis ühe multitalendi asemel on vaja tavaliselt vähemalt disainerit ja programmeerijat. Ka sisuloome poolt ei tasu ära unustada.

Siinkohal võib just talendi nappus olla suurimaks probleemiks. Hea veebidisaineri või programmeerija leidmine ei ole tänapäeval kindlasti lihtne ülesanne ja see vääriks omaette postituste seeriat.

Eeldan, et kui teil on olemas majasisene IT meeskond kelle oskuste hulka kuulub ilusa ja kasutajasõbraliku kodulehe loomine siis te arutate neid teemasid koosolekul ja seda postituste seeriat ei loe. Ehk siinkohal pikemalt ei peatuks.

Vabakutseline

Teine võimalu on kasutada vabakutselist sisuloojat, disainerit ja arendajat. Kui soovid võid projekti juhtimise enda peale võtta. Või äkki alustad vabakutselise projektijuhi või turundaja palkamisest? Kindlasti leiad ka multitalente kes teevad kodulehe täislahenduse ise valmis. Lihtsamate kodulehtede tegemise puhul võin omast käest kinnitada, et saab täitsa kvaliteetse lõpptulemuse. Samas vähe on inimesi kes valdaksid heal tasemel veebidisaini ja saaksid hakkama ka keerukamate arendustega. No-code lahendused on disaineritele andnud supervõimed ja lihtsama turundus suunalise kodulehe puhul ma ei kardaks kasutada ühte vabakutselist.

Freelanceri kasutamine on ka hea mõte kui teil on ettevõttes olemas teatud tüüpi kompetents aga vajate abi vaid kindlas projekti etapis. Võibolla kõige levinum variant on selline kus startupil või ettevõttel on olemas oma arendusmeeskond aga kasutatakse ikkagi vabakutseliste abi. Esiteks võib nii hajutada koormust. Näiteks oma meeskond tegeleb toote arendamisega aga väline partner aitab turundus veebi või kommunikatsiooniga.

Kasuta agentuuri.

Agentuurid pakkuvad täislahendusi ja on heaks partneriks terviklahenduste tellimisel. Arvatavasti kliendile kõige mugavam ja kindlam lahendus. Kui vabakutselise kasutamisel sõltute konkreetselt ühest inimesest siis seal on teatavad riskid. Kas ta on usaldusväärne või kas ta teeb sama tööd ka mõne aasta pärast. Agentuuride puhul on sobivate töö teostajate leidmine ja meeskondade komplekteerimine juba teiste probleem. Samas enamikel juhtudel on agentuurides koos kogemustega inimesed kes kindlustavad selle, et töö oleks kvaliteetne. Siinkohal tasub muidugi teha korralik taustauuring, sest turul on ka agentuure kes tegutsevad lihtsalt vabakutseliste vahendajatena. See kõik tuleb aga hinnalipikuga.

Pigem soovitan vaadata pisemate butiik agentuuride ja stuudiote poole. Need koondavad kokku üksteist täiendavad spetsialistid kes suudavad ise veidi laiema ala töödest katta aga lisakulud nagu omanik, sekretär, projektijuht puuduvad. Üldiselt on ka suurtes agentuurides ühe kliendi projektiga tegelemas vaid väike hulk inimesi. Väikeagentuurid saavad vajadusel kaasata teisi agentuure või freelancereid toetamaks projekti osadega mida nad ise ei suuda pakkuda. Kui meeskonnas on juba kaks inimest siis võib olla ka oluliselt kindlam selles, et te ei jää oma tellitud tööga üksi.

Üks ei välista teist.

Sõltuvalt projekti vajadustest võib väga hästi toimida ka hübriid lahendus kus kasutatakse kõikide töövormide summat. Näiteks. Ettevõttesse on palgatud turundusjuht või veebiprojekti juht kes siis koostöös vabakutselise disaineriga loob kodulehe strateegia, kontseptsiooni ja vajalikud kujundused ning prototüübid. Kui kodulehe kujundus on valmis siis tellitakse arenduse osa sisse tarkvara arendus ettevõtetelt kes pakuvad kiiresti kvaliteetseid lahendusi. Lõpuks igapäevaseid pisemaid arendusi saab jälle pakkuda vabakutseline programmeerija.

Vaata varasemalt tehtud töid

Kui valid endale partnerit võta aega ja süvene tehtud töödesse. Võid uurida kas neil on tööstusharu-spetsiifilist oskusteavet. Ma ise seda eriti oluliseks ei pea kuna veebidisainerina mulle meeldib just tegeleda projektidega tegevusaladel kus varasem kogemus puudub. Kui leiad partneri kelle tehtud tööd meeldivad aga ei leia midagi enda vajadustele sarnast siis küsi julgelt lisa. Meil Gives on tehtud töid hulka rohkem ja olen üsna kindel, et pea igale teemale leiame midagi näidata. Osad on tehtud allhankena, mõnel juhul ei soovi kliendid neid esitleda või on tööde uuendamisest lihtsalt palju aega mööda läinud. Vali kindlasti partner kelle tööde kvaliteedis oled veendunud ja keda suudad usaldada.

Aruta tööprotsesse

Lase endale tutvustada kuidas planeeritakse jõuda hea kodulehe valmimiseni ja millised projekti etapid selleks läbitakse. Enne partneri valikut mõtle välja kui palju soovid ise kodulehe tegemisse panustada ja millised tööprotsessid sulle sobivad. Kas tahad olla rohkem seotud ja võtta vastu otsuseid või usaldad professionaale. Mõtle läbi kui palju sul on isikliku aega antud projektiga tegeleda ning uuri kuidas see sobib partnerite tööga.

Kindlasti uuri kui kiiresti vastatakse ning kuidas toimub suhtlus. Kui soovid personaalselt kohtuda ja asju arutada vali kedagi endale lähedalt. Arvatavasti juba esimeste vahetatud kirjade peale saad aru kas sinu küsimustesse süvenetakse ning kui kiiresti vastatakse. Kui näed, et vastused on poolikud või teemast mööda siis arvatavasti see olukord projekti käigus paremaks ei muutu.

Partneri testimine

Partneri valik omab finantsriski. Võib juhtuda, et valid partneri kes esmapilgul tundub ideaalne aga koostööst asja ei saa. Valides koostööpartnerit vaid hea müügi jutu põhjal siis võid kiiresti avastada, et asjad ei ole lõpuks nii ilusad. Juba vanasõna ütleb, et usalda aga kontrolli.

Olen enam kui kindel, et tasuta proovitööga ühtegi normaalset agentuuri ega vabakutselist enda juurde ei meelita. Võimalik, et reklaamiagentuurides ja suurettevõtete lepingute puhul on nö “pitchimine” endiselt teemaks aga siis on mastaabid ka suuremad.

Suurfirmadel on võimekus maksta kinni mitme agentuuri proovitööd ja valida selle põhjal endale sobivaim partner. Usun, et see on parim viis saamaks reaalselt aru kuidas erinevad meeskonnad koos töötavad ja kuidas inimesed mõtlevad. Hea kodulehe tegemine on protsess mis toimub kliendi ja tegija koostöös.

Gives proovime kõikide uute klientidega alustada väikeste sammudega. Kui vaja jagame suuremad tööd juppideks ja hakkame otsast liikuma. Nii saame päriselt teada kuidas koostöö sujub. On normaalne, et iga kliendiga ei leia ühist keelt. Liikudes väikeste sammudega ei lähe sellisel lähenemisel aga palju aega raisku. Klient saab kindlasti kasulike teadmisi kodulehe tegemisest ja omab palju selgemat pilti mida tal vaja on.

Kodulehe hind ja eelarve

Kõige põhilisem küsimus on alati, et “Kui palju maksab koduleht?”. Tõesti tahaks sellele osata vastata aga ei saa. Koduleht ei ole tükitöö, seda ei saa mõõta ei kilodes ega kasutatud pikslite arvus. Väga väikestest detailidest võib töö maht muutuda kordades suuremaks.

Lihtsalt näitena. Kas kasutada spetsiaalselt erilahendusena tehtud illustratsioone või lasta need teha AI-l või osta stock fotod. Eksperimenteerida uue tehnoloogiaga või proovida mõnda erinevat kujunduskontseptsiooni? Ka veebiarenduse seisukohast võivad väikesed detailid programmeerijale hulka lisatööd teha.

Gives oleme seda meelt, et iga klient peaks teadma enda soove ja eelarvet. Vastavalt sellele saame üsna kiirelt aru mida on võimalik pakkuda. Vastavalt kodulehe eelarvele anname klientidele nägemuse kuidas ja mis etappidega soovitud lõpptulemuseni jõuda.

Töö eest arveldamine võib toimuda nii ühikupõhise hinna kui ka fikseeritud tasuna. Küsi, millised teenused on hinna sees ja millised täiendavad kulud lisanduvad. Soovitaksin jagada töö eraldi etappideks ja need eelarvestada. Selline lähenemine võimaldab maandada riske ja annab paindlikkuse kui asjaolud peaksid muutuma.

Kuldne kolmnurk mida iga projekti puhul tasub meeles pidada. Kiiresti ei saa kvaliteetset ja odavat kodulehte. Kogenud kodulehe valmistaja võib küll sprintida ja tänu kogemusele teha teile hea lehe aga siis see pole kindlasti mitte odav. Kui kodulehe valmistamise eelarve on piiratud võite leida digiagentuuriga kompromissi, et täidavad teie tööga lünkasid ja teevad nii midagi kvaliteetset oma portfoliosse. Lahendust kus loobute kvaliteedist ja valite kodulehe tegemisel soodsa hinna ning kiire töö küll head ei tähenda. See võib kokkuvõttes hoopis kulukamaks muutuda.

Kodulehe tegemise partneri valikul arvesta

Partneri leidmise puhul pane paika oma eeldused. Tee eeltööd ja mõtle välja miks soovid kodulehte uuendada ja millised on selle projekti eesmärgid. Uuri partneri varasemaid töid ja klientide tagasisidet. Vaata, kas nende valmistatud kodulehtede disain ja stiil sobivad sinu visiooniga ning kas nende tehtud veebilehed on funktsionaalsed ja kasutajasõbralikud. Partneri valimisel on oluline ka omavaheline klapp. Kas sa tunned, et mõistetakse sinu eesmärke ning suudetakse need täita. Kui soovid kodulehte Võta ühendust! Kui sa pole veendunud kas Give digiagentuur on heaks partneriks saad lugeda lähemalt kodulehtede valmistamisest.