Koduleht

Kodulehe tegemine - Osa 2. Informatsiooni arhidektuur

Gives oleme spetsialiseerunud kodulehtede ja veebirakenduste disainimisele ja arendamisele. Kuna kodulehtede tegemine on teema mida ma tõesti valdan aga näen igapäevaselt parajat segadust kuidas peaks tegema ja milliseid töövõtteid kasutatakse. Toon teieni postituste seeria kus kirjeldan lühidalt erinevaid projekti etappe mis tuleb läbida uue kodulehe tegemisel. Teises osas räägin kodulehe planeerimisest ja kuidas luua sobiv struktuur ning informatsiooni arhidektuur. Loe ja saad teada miks see on esimene samm hea kodulehe tegemisel ja miks sellest ei tohiks kergekäeliselt loobuda.

Juhul kui sa pole veel jõudnud siis loe siit antud seeria esimest postitust teemal kuidas valida kodulehe tegemiseks õige partner.

IA Information Architecture ehk siis Eesti keeles informatsiooni arhidektuur.

Kas oled kunagi külastanud kodulehte, kus sa ei leidnud vajalikku infot või oli see peidetud nii sügavale, et selle leidmine tekitas stressi? Selline kogemus võib olla pettumust valmistav ja paneb külastaja kiiresti lahkuma. Siin on üks võtmetegur informatsiooni arhitektuur (IA Information Architecture) - see on põhimõte, mis aitab kodulehel kujundada selget ja loogilist struktuuri ning tagada, et külastajad leiavad kiiresti ja lihtsalt otsitava info või sooritavad tegevuse. Kui oled huvitatud sellest, kuidas luua kodulehte, mis pakub sujuvat ja meeldivat kasutajakogemust, siis jätka lugemist. Selles blogipostituses räägime informatsiooni arhitektuurist ja selle tähtsusest kodulehe loomisel.

Mida mõistetakse informatsiooni arhitektuuri all:

Informatsiooni arhitektuur on põhimõte, mille abil struktureeritakse ja organiseeritakse kodulehe või veebirakenduse sisu ja funksionaalsus. See hõlmab nii lehe struktuuri, navigatsiooni, kategooriate ja alakategooriate loomist kui ka tekstide ning piltide esitamist ja kuvamist. Teisisõnu, informatsiooni arhitektuur on vastutav, et kasutajad saavad oma eesmärgid täita hõlpsalt ja kiiresti.

Miks informatsiooni arhitektuur on tähtis ja milliseid probleeme see aitab lahendada:

Õige informatsiooni arhitektuuri loomine aitab lahendada mitmeid probleeme. Näiteks võib kodulehe sisu olla keerulise struktureeriga, mis võib põhjustada selle, et kasutajad ei suuda vajalikku informatsiooni leida ning lahkuvad lehelt pettunult. Halb navigatsioon võib samuti kasutajatel liikumist lehel pikendada ja põhjustada kasutajates pettumust. Kuid korralikult loodud informatsiooni arhitektuur tagab, et kasutajad leiavad vajalikku infot lihtsalt ja kiiresti, see omakorda parandab kasutuskogemust ja tõstab konversiooni määra. Lisaks võib õige informatsiooni arhitektuur aidata suurendada lehe liiklust ja tõsta lehe nähtavust otsingumootorites. Seega on informatsiooni arhitektuur kodulehe loomisel üks oluline võti selle edu saavutamiseks.

Informatsiooni arhitektuuri loomine

Selles etapis tuleb teha uurimustööd ja mõelda millise strateegia ning sisuga kodulehte ehitada. Parima informatsiooni arhidektuuri saab digiagentuuri strateeg luua koostöös kliendiga kes tunneb oma toodet või teenust. Ideaalis on võimalik suhelda ka lõppkliendiga või saadavalt näiteks statistikat ja tagasisidet kuidas olemasolevat kodulehte kasutatakse ning millised on probleemid.

Iga kodulehe projekti puhul ei pea informatsiooni arhidektuuri hakkama nullist leiutama. Tasub jälgida kuidas teised kodulehed on ülese ehitatud ja millist struktuuri nad kasutavad.

Tööriistad ja meetodid

Informatsiooni arhitektuuri loomisel on mitmeid tööriistu ja meetodeid, mis aitavad selgitada, kuidas leht on struktureeritud ja kuidas erinevad elemendid omavahel seotud on. Näiteks võib kasutada visuaalseid kaarte, et näidata kodulehe erinevaid osi ja nende omavahelist seost. Samuti on kasulik kasutada sisuarhitektuuri dokumente, mis kirjeldavad üksikasjalikult lehe struktuuri ja sisu. Lisaks saab kasutada kasutajate uurimistööd ja testide tegemist, et saada tagasisidet, kuidas külastajad lehte kasutavad ja milliseid muudatusi on vaja teha, et lehte paremaks muuta.

Nõuanded, kuidas luua selget ja loogilist navigatsiooni kodulehele.

Selge ja loogiline navigatsioon on oluline osa informatsiooni arhitektuuri loomisel. Siin on mõned nõuanded, kuidas seda saavutada:

  • Mõtle külastaja perspektiivist. Kodulehe struktuur ja navigatsioon peaksid olema loogilised ja arusaadavad külastaja jaoks, mitte ainult sinu ettevõtte või brändi jaoks.
  • Väldi liigsete menüüde ja alamenüüde loomist. Külastajad peaksid lehe navigeerimisel jääma kursis, mitte kaotama ülevaadet sellest, kus nad on ja kuidas saavad edasi liikuda.
  • Ära kasuta liiga keerulist või tehnilist keelt. Kasuta lihtsat ja arusaadavat keelt, mis on selge ja kergesti loetav.
  • Ära lisa liiga palju teksti ühele lehele. Pikad tekstiplokid võivad kasutajaid tüüdata ja eemale peletada.
  • Ära unusta mobiilseadmete kasutajaid. Veendu, et koduleht oleks hästi loetav ja kasutatav ka väiksematel ekraanidel.

Vigade vältimine informatsiooni arhitektuuri loomisel.

Informatsiooni arhitektuuri loomisel on oht teha palju vigu, mis võivad lõppkokkuvõttes halvendada külastajate kogemust ja vähendada kodulehe efektiivsust. Mõned näited nendest vigadest on liiga keeruline struktuur, liiga palju informatsiooni ühel lehel, liiga raskesti mõistetav navigatsioon, üleliia keerukas ja põhjalik funksionaalsus jne.

Kodulehe loomise protsessi käigus tuleb informatsiooni arhidektuuril testida ja parandada. See tähendab, et pead katsetama kodulehe struktuuri ja navigatsiooni, et näha, kas see toimib kasutajate jaoks. Kui leitakse vigu või ebaloogilisusi, siis nee parandatakse ja testitakse uuesti. See võib tähendada väikseid muudatusi või lausa suuremaid ümberkorraldusi.

Miks on informatsiooni arhidektuuri väljatöötamine esimene samm uue kodulehe loomisel?

Informatsiooni arhidektuur annab ülevaate kui keerukas uus kodulehekülg saab olema. See võib olla lähteülesandeks nii sisuloojatele, UI/UX disainerile kui ka veebiarendajatele.

Sisuloojad teavad kuhu kui palju ja mis teemalist sisu on vaja luua. Disainer näeb milliseid unikaalseid kodulehe alamlehti võiks olla vaja kujundada ja nende funksionaalsust. Disaineri töös on oluline mõelda ette, et leida optimaalne arv uute ning korduvkasutatavate alamlehtede, seksioonide ja komponentide vahel. Veebiarendajad saavad vajadusel mõelda tehniliste lahenduste peale ning vajadusel uurida integratsioone ning suhelda näiteks disaineritega tekkida võivate piirangute üle.

Peale informatsiooni arhidektuuri koostamist on täpsemalt teada millist kodulehte hakatakse ehitama ja mis strateegia põhjale see ehitatakse. See aitab paremini planeerida eelarvet ja projekti kestvust. Kliendiga koos saab leppida kokku kindlaid vaheetappe, et veenduda töö liikumises õigesse suunda.

Informatsiooni arhidektuur võib ajas muutuda. Kodulehele võib lisanduda uut funksionaalsust või tekkida uut sisu mida on vaja esitleda. Parema lõpptulemuse saavutamiseks võiks võimalikult palju lisanduvaid uuendusi ette mõelda ja isegi kui neid esimeses etappis ei tule saavad kõik osalised sellega arvestada. Mida paremini kodulehe valmistajad informatsiooni arhidektuuri mõistavad seda paremini saavad nad aru lisanduvate asjade loogilisusest ja keerukusest.

Kodulehe tegemise vundament

Kokkuvõtvalt võib öelda, et hea informatsiooni arhitektuur on kodulehe eduka toimimise ja kasutajakogemuse vundamendiks. See tuleb planeerida ja paika panna kõige esimese asjana kui hakatakse uut kodulehte valmistama. Samas tuleb aru saada, et projekti käigus võib jõuda uutele järeldustele või tuleb luua lisa sisu. Kodulehe loomisel tuleks pöörata piisavalt tähelepanu sellele, kuidas informatsioon on struktureeritud ja esitatud, et tagada külastajatele mugav ja lihtne kasutajakogemus. Testimine ja tagasiside küsimine aitab paremini mõista, kas kodulehe külastaja ootused on täidetud ja kuidas seda veelgi paremaks muuta. Informatsiooni arhidektuuri planeerimine aitab leida kodulehe projekti hinda ja võimaliku valmimise tähtaega.

Kui vajad uut kodulehte loe teenuste sisulehelt kodulehtede valmistamisest lähemalt.