UUS! Kuumaksu põhine disainiteenus
UUS! Kuumaksu põhine disainiteenus
UUS! Kuumaksu põhine disainiteenus
UUS! Kuumaksu põhine disainiteenus
UUS! Kuumaksu põhine disainiteenus
Koduleht

Kodulehe tegemine - Osa 2. Informatsiooni arhitektuur

Kodulehe tegemise postituste seeria teises osas räägin kodulehe planeerimisest. Kuidas luua sobiv struktuur ning informatsiooni arhitektuur. Loe ja saad teada miks see on esimene samm hea kodulehe tegemisel ja miks sellest ei tohiks kergekäeliselt loobuda.

Kui sa pole veel jõudnud siis loe kodulehtede valmistamise esimest artiklit teemal kuidas valida kodulehe tegemiseks õige partner.

IA Information Architecture ehk siis Eesti keeles informatsiooni arhitektuur.

Kas oled kunagi külastanud kodulehte, kus sa ei leidnud vajalikku infot või oli see peidetud nii sügavale, et selle otsimisele kulus kõvasti aega? Mäletad mis emotsioone see tekitas? Kujutan ette, et see võis olla pettumust valmistav. Halvimal juhul paneb kodulehe külastaja brauseri akna üldse kinni. Siin on üks võtmetegur informatsiooni arhitektuur (IA Information Architecture) - see on põhimõte, mis aitab kodulehel kujundada selget ja loogilist struktuuri ning tagada, et külastajad leiavad kiiresti ja lihtsalt otsitava info või sooritavad tegevuse. Kui oled huvitatud sellest, kuidas luua kodulehte, mis pakub sujuvat ja meeldivat kasutajakogemust, siis alusta kodulehe tegemist just struktuuri planeerimisest.

Mida mõistetakse informatsiooni arhitektuuri all:

Informatsiooni arhitektuur on põhimõte, mille abil struktureeritakse ja organiseeritakse kodulehe või veebirakenduse sisu ja funktsionaalsus. See hõlmab nii lehe struktuuri, navigatsiooni, kategooriate ja alakategooriate loomist kui ka tekstide ning piltide esitamist ja kuvamist. Teisisõnu, informatsiooni arhitektuur on vastutav selle eest, et kasutajad leiaks seda mida otsivad hõlpsalt ja kiiresti.

Miks informatsiooni arhitektuur on tähtis ja milliseid probleeme see aitab lahendada:

Õige informatsiooni arhitektuuri loomine aitab lahendada mitmeid probleeme. Planeerides mis sisu on kodulehel vaja kuvada ja kuidas ning mis järjekorras seda teha kindlustab selle, et koduleht tehakse läbimõeldult. Halb navigatsioon pikendab kasutajate liikumist veebilehel ja põhjustab pettumust. Kuid kiire ja lihtne informatsiooni leitavus parandab kasutuskogemust ja tõstab konversiooni määra. Lisaks aitab õige struktuuri kasutamine kodulehe liiklust tõsta ning suurendab leitavust otsingumootorites.

Informatsiooni arhitektuuri loomine

Selles projekti etapis tuleb mõelda millise strateegia ning sisuga kodulehte ehitada. Parima informatsiooni arhitektuuri saab digiagentuuri strateeg luua koostöös kliendiga kes tunneb oma toodet või teenust. Ideaalis on vajalik suhelda ka lõppkliendiga ja uurida statistikat kuidas olemasolevat kodulehte kasutatakse. Analüütika põhjal saab teha järeldusi mis on kasutajate suurimad eesmärgid ja millised probleemid esinevad olemasoleval kodulehel esinevad.

Iga kodulehe projekti puhul ei pea informatsiooni arhitektuuri hakkama nullist leiutama. Kindlasti tasub uurida ka konkurentide kodulehti ja vaadata mis on tehtud hästi ning mis mitte nii hästi.

Tööriistad ja meetodid

On mitmeid tööriistu ja meetodeid, mis aitavad visualiseerida, kuidas leht on struktureeritud ja kuidas on erinevad komponendid omavahel seotud. Visuaalseid kaarte võib kasutada, et näidata kodulehe erinevaid osi ja nende seoseid. Kasulik on luua sisuarhitektuuri dokumente, mis kirjeldab üksikasjalikult lehe struktuuri ja iga alamlehe funktsionaalsust ning sisu.

Selge ja loogiline navigatsioon on oluline osa informatsiooni arhitektuuri loomisel. Selle saavutamiseks järgi neid nõuandeid:

  • Mõtle kodulehe külastaja perspektiivist. Kodulehe struktuur ja navigatsioon peaksid olema loogilised ja arusaadavad külastaja jaoks, kes ei pruugi antud teemast liiga palju teada.
  • Väldi liigsete menüüde ja alamenüüde loomist. Külastajad peaksid lehe navigeerimisel teadma, kus nad on ja kuidas saavad edasi liikuda. Üldiselt soovitatakse, et kasutaja peab jõudma olulise infoni maksimaalselt kolme nupu vajutusega.
  • Ära kasuta liiga keerulist või tehnilist keelt. Kasuta lihtsat ja arusaadavat sisu, mis on kergesti loetav.
  • Ära lisa liiga palju teksti ühele lehele. Pikad tekstiplokid võivad kasutajaid tüüdata ja eemale peletada.
  • Ära unusta mobiilseadmete kasutajaid. Veendu, et koduleht oleks hästi loetav ja kasutatav ka väiksematel ekraanidel.

Vigade vältimine informatsiooni arhitektuuri loomisel.

Informatsiooni arhitektuuri loomisel on oht teha vigu, mis võivad lõppkokkuvõttes halvendada külastajate kogemust ja vähendada kodulehe efektiivsust. Mõned näited nendest vigadest on liiga keeruline struktuur, ülekoormatud ning segased sisulehed, üleliia keerukas funktsionaalsus jne.

Kodulehe loomise protsessis on mõistlik informatsiooni arhitektuuri kasutajate peal testida. Kui leitakse vigu või ebaloogilisusi, siis need parandatakse ja testitakse uuesti. See võib tähendada, et kodulehe tegemise projektis tuleb vajadusel liikuda erinevate sammude vahel edasi ja tagasi ning protsess ei ole alati lineaarne.

Miks on informatsiooni arhitektuuri väljatöötamine esimene samm uue kodulehe loomisel?

Informatsiooni arhitektuur annab ülevaate kui keerukas uus kodulehekülg saab olema. See on lähteülesandeks nii sisuloojatele, UI/UX disainerile kui ka veebiarendajatele. Sisukaardi põhjal on näha kuidas kasutajad hakkavad kodulehel liikuma ning kuidas on seotud erinevad alamlehed.

Sisuloojad teavad kuhu kui palju ja mis teemalist sisu on vaja luua. Disainer näeb millised unikaalsed kodulehe alamlehed on vaja kujundada ja mis on nende funktsionaalsus. Veebidisaineri töös on oluline mõelda ette, et leida optimaalne arv uute ning korduvkasutatavate alamlehtede, sektsioonide ja komponentide vahel. Veebiarendajad saavad vajadusel mõelda tehniliste lahenduste peale ning vajadusel uurida integratsioone ning suhelda näiteks disaineritega tehniliste piirangute üle.

Peale informatsiooni arhitektuuri koostamist on teada millist kodulehte hakatakse valmistama ja mis strateegia põhjal see tehakse. See aitab paremini planeerida eelarvet ja projekti kestust. Kliendiga saab leppida kokku kindlaid vaheetappe, et veenduda töö liikumises õiges suunas ja graafikus.

Aja jooksul võib kodulehele lisanduda uut funktsionaalsust või tekkida sisu mida esitleda. Parema lõpptulemuse saavutamiseks võiks planeeritavad uuendused kaardistada ja isegi kui neid esimeses etapis ei tule saavad kõik osalised sellega arvestada. Mida paremini veebilehe tegijad informatsiooni arhitektuuri mõistavad seda paremini saavad nad kogu kodulehe valmistamise projekti hallata.

Kodulehe tegemise vundament

Kokkuvõtvalt võib öelda, et hea informatsiooni arhitektuur on hea kodulehe vundamendiks. See tuleb paika panna kõige esimese asjana kui hakatakse uut kodulehte valmistama. Samas tuleb projekti käigus olla paindlik vajadusel tegema muudatusi. Kodulehe tegemisel tuleb tähelepanu sellele, kuidas informatsioon on struktureeritud ja esitatud, et tagada külastajatele mugav ja lihtne kasutajakogemus. Testimine ja tagasiside küsimine aitab paremini mõista, kas kodulehe külastaja ootused on täidetud ja kuidas kasutusmugavust parandada.

Kui vajad uut kodulehte, loe teenuste sisulehelt kodulehtede valmistamisest lähemalt.