New! Design subscription
New! Design subscription
New! Design subscription
New! Design subscription
New! Design subscription
New! Design subscription
KodulehtUI/UXDigiturundus

Psühholoogia veebidisainis

Mõeldes veebidisainile, siis enamasti kujutame ette kodulehe välimust. Kas olete mõelnud, kuidas psühholoogia mängib kodulehtede kujunduses rolli? Veebilehtede kujundamisel on oluline mõista kasutajate käitumist ja mõtteprotsesse. Vaid nii saab valmistada hästi töötava kodulehe. Siin on lihtne ülevaade enamlevinud aspektidest millele tähelepanu pöörata. Loodan, et leiate kasulikke nippe kuidas enda kodulehte arendada.
Illustreeritud näide kodulehe kasutaja ajust

TL;DR: Veebidisain ei ole ainult paigutus ja värv. See on inimese psühholoogia mõistmine – kuidas ta otsustab, kuhu ta klõpsab, millal ta lahkub ja miks ta üldse jääb. Värvid, kognitiivsed moonutused, lihtsus, taju künnis ja mälu. Need kõik mõjutavad, kas su koduleht töötab või mitte. Kui tahad, et veeb müüks ja kõnetaks, alusta inimesest, mitte kujundusest.

Värviteooria

Üks olulisemaid psühholoogia põhimõtteid, mis veebidisainis rolli mängib, on värviteooria. Värvid mõjutavad tugevalt inimese emotsionaalset seisundit. Õigesti valitud värvid loovad kodulehel külastajale sobiva meeleolu ja võivad tugevdada usaldust.

Sinine ja roheline on näiteks levinud finantsteenuste kodulehtedel, sest need loovad turvalise ja rahustava mulje. Samas pole mõistlik jääda kinni kindlatesse värvidesse — tänapäeva fintech maailmas võib näha ka julgemaid lahendusi, näiteks roosasid ja neoonseid toone. Kui kõik pangad kasutaks samu värve, kaoks igasugune eristumine.

Oluline pole niivõrd värv ise, vaid toon. Kas sa valid neoonse ja pilkupüüdva või rahuliku ja looduslähedase? Aktiivsemad värvid sobivad noorele ja tehnoloogilisele sihtgrupile, pehmemad näiteks loodustoodetele.

Targalt valitud värvid aitavad kasutajat juhtida ja luua positiivset emotsiooni. Värvide abil saad rõhutada olulist, eristada sektsioone ja luua visuaalse rütmi. Kuna paljud tänapäeva lehed on ühelehelised või jagatud pikemateks lõikudeks, siis aitab just värv näidata, et “nüüd algas uus osa” — ilma et inimene peaks selleks mõtlema.


Kuidas kasutajaid mõjutada

Lisaks värvile mõjutavad kasutajate käitumist ka kognitiivsed moonutused – need on mustrid või “vead” mõtlemises, mis suunavad inimesi käituma viisil, mida nad ise ei pruugi teadvustada.

Disainer saab neid suunavalt kasutada, et näiteks:

  • tõsta CTA nupu mõju;
  • suurendada kaasatust;
  • hoida külastajat kauem lehel.

Näiteks võib CTA-nupu tekst olla vormis “Ainult täna” või “Kuni kuu lõpuni”, mis tekitab kiire tegutsemise tunde. Või teated stiilis “2 toodet veel laos” ja “Keegi just ostis selle” – sotsiaalne tõend + nappus = suurem konversioon.

Teine levinud nähtus on kinnitushälve. Inimene otsib infot, mis kinnitab tema olemasolevat uskumust. Või valikuparalüüs – liiga palju valikuid, mille vahel on raske otsustada.

Selle vastu aitab tark struktuur. Klassikaline näide: hinnapakettide võrdlustabel. Odavaim valik tundub liiga piiratud. Kõige kallim on kallis. Ja keskel on “õige” — see, mida sa tegelikult tahad müüa.


KISS

Veebikasutajad eelistavad lihtsust. Kui koduleht on segane, siis inimene ei jää otsima, ta lahkub.

KISS = Keep It Stupidly Simple
Kasutajad ei taha mõelda. Nad ootavad, et su leht töötaks sama loogiliselt nagu kõik teised, mida nad igapäevaselt kasutavad.

Hea disainer oskab luua lahendusi, mis näevad välja isikupärased, kuid on siiski intuitiivsed. Kui teha midagi erilisemat, peab see sündima teadlikult. Pead aru saama sihtgruppist ja kodulehe kasutamise eesmärkidest.

Gives kujundame minimalistlikke ja kasutajasõbralikke kodulehti.
Tutvu kodulehtede valmistamise teenusega.


Taju künnis

Taju künnis tähendab hetke, mil inimene hakkab märkama muudatusi. Kui disainimuutus on liiga järsk, võib see põhjustada ebamugavust või segadust.

Seetõttu tuleb suuremates projektides teha muudatusi järk-järgult. Inimesed harjuvad aegamööda. Kui uuendus on liiga radikaalne, võib see hoopis peletada olemasolevad kasutajad eemale.

Hea disain ei tohi ületada inimese taluvusläve. Samas liiga väikest muudatust ei märgata üldse. Digitaaltoodete disaineri töö on leida see tasakaal. Kui disain muutub, peab see muutus olema strateegiline, mitte suvaline.

Taju künnise mõistmine aitab luua sujuvamaid kogemusi ning see mõjutab otseselt, kas keegi tahab su toodet või veebilehte üldse kasutada.


Mälu

Inimesed mäletavad visuaale paremini kui teksti. Disainer saab seda ära kasutada, kasutades värve, ikoone ja tuttavaid mustreid.

Milleri seadus ütleb, et töömälu mahutab umbes 7±2 ühikut infot. Seepärast tasub sisu jagada väiksemateks osadeks. Pikad lõigud ja infoblokid väsitavad.

Lähemalt sellest reeglist oleme kirjutanud siin:
UX reeglid vol 1

Visuaalsed brändielemendid nagu logo ja stiil mõjutavad samuti mälu. Kui su logo on meeldejääv ja disain läbimõeldud, jääd sa inimestele silma ka hiljem. Kui sul veel tugevat logo pole, siis loe siit, kuidas saame sind aidata:
Logo kujundamine


Psühholoogial on tähtis roll kodulehtede valmistamisel

Hea veebidisainer tunneb inimesi. Ta ei tee disaini lihtsalt ilusa välimuse pärast, vaid mõtleb, kuidas kasutaja mõtleb, tunneb ja otsustab.

Kui arvestad psühholoogiat – olgu selleks KISS, taju künnis või kognitiivsed mõjud – siis saad luua veebilehe, mis edestab sinu konkurente mäe kõrguselt.

Testimine, kasutajauuringud, tagasiside aitavad sul kontrollida, kuidas inimesed tegelikult lehte kasutavad. Ja siis saad seda järk-järgult paremaks teha.

Kui vajad maandumislehti, mis müüvad, siis loe:
Maandumislehtede valmistamine

Või vaata ka:
UI/UX disain
Kodulehtede valmistamine