Hea logo disain
Logo kui ettevõtte näpujälg
Mis on logo? Logo on sümbol mis identifitseerib brändi. Logo koosneb tavaliselt kas kirjatüübist ettevõtte nime või kaubamärgiga millele võib olla lisatud sümbol. Lisaks ilmestab logo värv või eri värvide kasutus.
Täpseid reegleid milline logo on pole paika pandud ja siinkohal ei saa midagi kindlat väita. Disainerite seas on väljakujunenud arvamused ja tavad millele võiks hea logo vastata.
Brändi visuaalne osa on tavaliselt esimene või üks esimesi kokkupuute punkte kliendiga. Sõber võib küll rääkida vingest digiagentuurist aga kui see pakub teile huvi siis lähete neid googeldama. Just visuaalne kujundus on esmane mida kasutajad märkavad. Ettevõtte logo asub enamasti kodulehel üleval vasakul nurgas või keskel ja läänemaailmas saab see koht kõige rohkem tähelepanu. Inimestel kulub alla 0.5 sekundi, et luua arvamus teie ettevõttest. Logo ja brändi kujundus (värvid, fondid, stilistika, pildikeel) aitavad kasutajal teie ettevõtet ära tunda ja konkurentidest eristada.
Kindlasti on logo kvaliteedi hindamine maitse küsimus. Ja iga logo disaini projekti puhul peaks tellija ennekõike arvestama disaineri käekirjaga. Kokkuvõtvalt võiks logo pidada ettevõtte näpujäljeks. Vaata milliseid logo kujundusi oleme aastate jooksul teinud.
Hea logo on unikaalne
Brändi eesmärk võiks olla millegagi eristuda. Mõnel juhul on eristumine tähtsam kui teisel aga omamoodi unikaalne võiks olla iga ettevõte. "Devil is in details" nagu öeldakse. Ehk detailid loevad. Unikaalne ei tähenda tingimata, et logomärk peaks olema võimalikult keerukas.
Kirjatüübi põhine logo
Unikaalne logo võib olla ka kirjatüübi põhine ja see font ei pea kindlasti olema silmnähtavalt eriline. Juba väikesed nüansid ja kirjatüüpide oskuslik kasutamine logo disaineri poolt jätab unikaalse visuaali.
Suuremad ettevõtted kindlasti lubavad endale kallemaid ja täiuslikumaid kirjatüüpe aga üldiselt avaldab see suuremat mõju üldises brändingus ja firmastiili materjalide graafilises disainis. Võimalus on luua ka täiesti enda fondiperekond. Pigem kasutavad seda lahendust suuremad autotootjad, pangad, kaubanduskeskused ja teised rahvusvahelised ettevõtted.
Paljude kirjatüübi põhiste logomärkide puhul mis ma ise olen kujundanud olen tegelikult kombineerinud eri kirjatüüpe või lõiganud tähti ümber just nii, et lõpptulemus oleks unikaalne ja visuaalselt meeldiv. Logo disainerid kes tunnevad oma tööd oskavad valida kirjatüübid mis oma karakteriga võivad edastada tugevamat sõnumit kui logol kirjas olev nimetus.
Logo sümbol
Logo osa võib olla sümbol. Tegelikult ei pea logo sümbol tingimata olema seotud ettevõtte tegevusalaga. Siinkohal on erinevaid kasutusviise. Paljudel logodel kasutatakse logo kirjamärki koos sümboliga või siis sümbolit iseseisvalt. Aga on ka logosid mida kasutatakse valdavalt sümboli kujul. Kindlasti kaks tuntumat on siin Apple mida esineb vist tõesti rohkem sümboli kujul ja see sümbol ei kujuta üldse mitte digitaalset seadet. Siinkohal mängib olulist rolli ka see, et Apple logo kasutatakse koos toote brändidega. Apple + iPhone. Teine logo mida ei saa mainimata jätta ja mida kasutatakse väga palju lihtsalt sümbolina on Nike.
Logo eri versioonid
Teatud brändid kasutavad logo puhul erinevaid versioone. Üldjuhul teevad graafilise disaini agentuurid logo kujundamise projektis ka logoraamatu või siis brändi identiteedi käsiraamatu. Selles dokumendis on minimaalselt näidatud ära erinevad logo kasutamise viisid ja värvid.
Kui logol on oma unikaalne karakter ja ta sobitub brändi olemusega siis ta jääb inimestele kindlasti paremini meelde ning aitab ettevõttel teiste seast eristuda.
Hea logo on lihtne
Hallooo? Kas sa Starbucksi või Porsche logo oled näinud? Erand ei kinnita reeglit. Autotootjate logod on tõesti üldjuhul erandlikud. Aga kui neid keerulisi samas tuntud brände hakata lahti võtma siis saab üsna kiiresti selgeks, et enamik kasutab mitut eri logo. Nii Porsche kui Starbuckis puhul kasutatakse ka kirjatüübi põhist logo versiooni. Kui vaadata logo kujunduse trende siis võib tuntud brändide põhjal öelda, et tegelikult proovitakse logomärke ajas lihtsustada. Me kõik tunneme kindlasti ära
Üldjuhul on head logod võimalikult lihtsa vormiga. Sellel on juba puhtalt praktiline väärtus. Nii saab seda logo kasutada mõistlikus suuruses veebis, mobiilisäppis kui ka näiteks trükituna pastapliiatsi küljele. Lihtne logo on ka meeldejäävam.
Hea logo on kasutatav eri suuruses
Kui logo kujunduse juures oleks kasutatud palju pisikesi detaile siis tekiks üsna kiirelt füüsikalised piirangud väikestel pindadel kasutamisele. Mõeldes näiteks mobiilsetele veebilehtedele võib eeldada, et keeruka logo puhul peaks seda kasutama otstarbetult suurena mis omakorda raiskaks palju ekraaniruumi ja viiks kogu veebilehe kompositsiooni tasakaalust välja.
Vektorgraafikas logo on skaleeruv
Hea logo on kindlasti disainitud vektorgraafikas. Vektorgraafika eelis peitub selles, et logo kujund on loodud omavahel ühenduses olevatest punktidest matemaatilisel ruudustikul. See võimaldab logosid suurendada kvaliteedis kaotamata. Eri kasutatakse logo või teatud logo versioonide juures ka raster graafikat või video elemente. Kui seda teeb logodisainer teadlikult siis võib sobivat projekti puhul saada väga hea asja. Aga enamikel sellistel juhtudel kui logo on kujundatud rastergraafikas või kasutab erinevaid effekte tähendab see seda, et logo on kujundanud kogenematu disainer.
Näiteks TallinnArtWeeki logomärgi puhul kujundasin lahenduse kus on raster ja vektorgraafika miksitud kokku. Kuna tegemist oli ühe piiratud ajal toimuva üritusega kus saab logo kasutamist suhteliselt hästi kontrollida siis usun, et see oli õige lahendus.
Ka logo eri suuruses kasutamise juures kehtib eelmise peatüki jutt. Paljudel brändidel on loodud nö adapteeruvad firmastiili elemendid. Ehk erinevates kohtades kasutatakse erinevaid versioone logost. Keskmise suurusega ja väiksemate brändide puhul võib mitme logo versiooni kasutamine olla mitte kõige mõistlikum valik. Esiteks mitme logo tutvustamine ja klientidele meeldejäävaks tegemine nõuab suuremaid turunduskulusid. Lisaks kui on valida erinevate logo versioonide vahel võivad disainerid sattuda segadusse ja luua kujundusi mis ei ole alati üksteisega kooskõlas.
Hea logo on kasutatav ühevärvilisena
Logo põhiversioon võib olla mitmevärviline. Mõtleme näiteks Google peale. Logo värvikasutuses mängib kindlasti rolli brändi tegevusala ja logomärgi kasutus kohad. Digitaalsete toodete või teenuste logod on värvikirevamad. Aga hea logo on kindlasti kasutatav ka ühevärvilisena ja selgelt eristuv nii musta kui valgena kasutades.
Kui vanasti oli mustvalge kasutamise põhjendus värviliste trükiste valmistamise keerukus siis tänapäeval ma ise tooks välja teised põhjendused. Paljudel juhtudel kasutatakse logo koos teiste brändide logodega. Kui kõik logod oleks isevärvi siis jääks lõpptulemus väga kirev ja võimalusel eelistavad disainerid kasutada ühevärvilisi logosid. Kui teie logos on värviüleminekud või täis värvidega pinnad mis sulavad ühevärviliseks muutes ühte siis võib tekkida olukord kus võõras disainer ei pane seda tähele või ei oska õigesti reageerida.
Siinkohal võin jälle rääkida erandist ja selgitada kuidas ning mis põhjuselt sai selline valik tehtud. Morphine logo disaini puhul kasutasin kahte kohakuti asetsevat pead. Tegemist oli tollel ajal väga uuendusliku tehnoloogiaga äppiga ning logo ja logo põhjal loodud iOS äppi ikooni oli kavas kasutada valdavalt digitaalsetel pindadel. Eesmärk oli disainida midagi silmatorkavat samas lihtsat. Lõpuks sai antud logo kasutada ka monokroomsena ja brändi omapära tuli täitsa hästi esile. Usun, et kokkuvõttes tehtud ostused olid õiged ja tegemist on hea logoga. Fun fact võibolla lisaks aga antud logo põhjal tehtud äppi ikooni näidati Apple evendi laval.
Hea logo on ajatu
Disainitrendid vahetuvad paari aastaste vahedega. Kui kodulehe kujunduse puhul on üsna loogiline, et seda võiks iga mõne aasta tagant uuendada siis logomärk võiks pidada vastu aastaid. Kui vaadata tagasi näiteks Volskwageni logo arengule siis võib märgata seda, et logo muutub küll lihtsamaks ja modernsemaks aga säilitab oma esialgse idee ja vormi. Kindlasti ei peaks pelgama oma logo kaasajastada aga põhiline DNA võiks vastu pidada aastaid või isegi aastakümmneid.
Logo kasutamise eeskirjad
Antud artiklist tuleb välja tõsiasi, et hea logo võib olla kasutatav mitut eri moodi. Võimalik, et on logomärk mis koosneb kirjatüübist ja sümbolist. Neid võib kasutada eraldi või koos. Lisaks on logo võibolla kasutatav eri värvides. Hea praktika on, et logoga koos disainitakse ka logoraamat mis siis määrab ära logo kasutamise. Suuremad ettevõtted kasutavad pigem nimetust CVI ehk Corporate Visual Identity või brändiraamat ehk brändbook. Viimane tavaliselt sisaldab juba rohkem informatsiooni kui lihtsalt logo kasutamine.
Brändiraamatu eesmärk on kindlustada, et ettevõtte bränd oleks hoitud ja kasutatud eeskujulikult. Tegemist on töövahendiga kujundajatele ja turundajatele. Oma töös olen kokku puutunud brändbookidega mis on küll mahukad aga reaalselt kujundajal oma tööd teha ei aita. Proovin tulevikus võtta aega ja kirjutada lähemalt logoraamatu vajalikusest ja millised osad võiksid heas logoraamatus olla esindatud ning kui asute logoraamatut tellima millele peaks tähelepanu pöörama.
Nüüd siis tead milline on hea logo
Kokkuvõtvalt võib väita ja usun, et enamik graafilisi disainereid ning logo kujundajaid nõustub, et hea logo on:
- unikaalne
- lihtne
- töötab ühevärvilisena
- töötab ka väikeses suuruses
Kui oled loomas uut ettevõtet või tunned, et praegune logo ei vasta kõikidele head logo kirjeldavatele punktidele siis saame Gives aidata minimalistliku ja tugeva brändi identiteedi loomisega. Antud teenusega saad lähemalt tutvuda logo disainimise alamlehelt. Kui sa oled aga veendunud, et antud teenus on vajalik siis kontakti nupu leiad jalusest.