Alustuseks selgitame mida me mõtleme kodulehekülje valmis kujunduse all. Kõnekeeles kasutatakse mõistet "template", või "templiit". Lahtiseletatult tähendab see seda, et veebilehtede struktuur ja disain on varasemalt valmis tehtud ja sisestada tuleb ainult oma sisu. Keerukamatel valmis kujundustel saab valida erinevate paigutuste ja värvikombinatsioonide vahel. Valmiskujundusi on tehakse erinevate sisuhaldus süsteemide tarbeks. Antud postituses räägime Wordpressi näitel. Üldjoontes samad tähelepanekud kehtivad ka kõikide muude valmiskujunduste puhul olgu see siis tehtud Shopify, Tumblri, Squarespace või Webflow jaoks.
Templiite leiab nii tasuta kui tasulisi. Enamus jääb paarikümmne kuni mõnesaja euro vahele. Ehk väga soodne võimalus teha kodulehte. Tasuta templiitide puhul soovitame olla ettevaatlikud kuna need võivad endas sisaldada pahavara või tekitada turvariske.
Valmis kujundustel on olemas oma turg ja sobivad kasutus kohad. Väiksematele ettevõtetele kellel pole soovi oma välimusse investeerida aitavad need leida ettevõttele sobivat veebilehe välimust. Populaarsemad templiidid on disaini ja koodi kvaliteedi poolest paremad kui keskmise Eesti digiagentuuri rätsepa töö.
Templiitide valmistamine on suur äri. Ühel populaarseimal valmiskujunduste tootjal on üle 700 000 maksva kliendi. Neil on palgal proffessionaalne arendus ja disaini meeskond. Paljude templiitide valmistamiseks ja uuendamiseks on kulutatud tuhandeid töötunde ja nende kvaliteet on väga hea. Sellest seisukohast vaadates ei saa öelda, et valmiskujundused on halvad või ebakvaliteetsed.
Väikese eelarve puhul saab templiidiga palju ära teha. Mõistame, et teatud tegevusaladel on unikaalse disaini tähtsus väiksem. Kui valida kas üldse mitte kodulehte omada või kasutada keskpärast templiiti siis viimane toob ettevõttele rohkem kasu.
Templiiti tasub kasutada siis kui ta lahendab ära täpse probleemi ja ettevõtte brändi unikaalne välimus pole oluline. Templiidi põhjale saab veebilehe luua kiiresti. Gives oleme templiite kasutanud just ajutiste veebilahenduste puhul.
Oma töös oleme kasutanud valmiskujundusi keerulisemate projektide sisu loomisel. Praktikas tähendab see seda, et teeme esialgse kiire kodulehekülje kus ei ole välimusel tähtsust. Tekstiloojad ning copywriterid saavad koos kliendiga kirjutada valmis sisutekstid. Plokkidest ning komponentidest saab kiiresti luua uusi alamlehti ja panna paika veebilehekülje struktuur. Kui see on valmis siis kujundame antud sisu põhjal juba täielikult unikaalse kodulehekülje disaini.
Gives usume disaini ja disaini olulisusse ja soovime töötada klientidega kelle jaoks on see ka oluline. Probleem ja selle lahendus on kõige aluseks. Soovime leida parimad lahendused ja vältida piiranguid. Kodulehtede loomisel on väga palju varieeruvaid otsuseid mis tuleb teha vastavalt vajadusele. Oleme leidnud, et rätseplahendused valmivad koduleheküljed toovad paremaid tulemusi.
Valmiskujunduste ja erinevate pluginate peale ehitatud koduleheküljed vajavad rohkem hooldust ja on ebastabiilsemad. Mida rohkem on võrrandis erinevate osapoolte lahendusi seda suurem tõenäosus, et mingid elemendid ei saa ühel hetkel omavahel läbi. Kuna valmiskujundused pole meie tehtud ja nende koodibaas on tohutu suur siis see raskendab vigade otsimist. Ehk kokkuvõttes meist mitte sõltuvad asjad võivad tuua meile kahju.
Valmiskujunduste põhjale disainitud koduleheküljed näevad tihti väga sarnased välja. Populaarsemaid templiite kasutatakse korraga kümmnetel tuhandetel veebilehtedel. Kuigi templiite leidub iga tegevusala jaoks siis need proovitakse algselt disainida võimalikult paindlikud. Sellest tulenevalt on raske luua isikupäraseid lahendusi. Vahetades ära värvid ja kirjatüübid saame teha muudatusi aga see pole päris õige. Disain detailides. Sisuala laius, elementide vahed, kirjatüüpide suurused, nuppude ja kasutajaliidesee elementide proportsioonid.
Valmiskujunduse põhjal saab luua täiesti unikaalse ja omanäolise kodulehekülje. See väide on 100% tõsi. Templiitide halb maine on kohati põhjustatud kehvast lõppkasutajast. Templiidi suurem kohandamine on ka ajakulu. Väljakujunenud praktika mis toob tulemusi ja säästab aega seisneb selles, et kujundus valmib enne arendust. Nii saab programmeerija valida enne esimeste koodiridade kirjutamist sobivaimad tehnilised lahendused. Kokkuvõttes tuleb lõpptulemus parem.
Kõike algusest lõpuni ise tehes ja leiutades ei jõua kaugele. Enamik kodulehti järgib sarnaseid kasutusmugavuse ja ülesehituse mustreid. See on soovitatud lähenemine UX (Kasutusmugavuse) seisukohalt vaadates. Veebilehtede külastajad eeldavad, et asjad toimivad nii nagu nad on harjunud mujal neid kasutama. Gives kasutame alusraamistike e frameworke. Esmalt kaardistame vajadused ja loome lähteülesande. Selle põhjal disaini ja siis valime sobivad tehnilised lahendused. Frameworkide kasutamine võimaldab kokku hoida aega aga pakkuda unikaalseid ja läbimõeldud lahendusi mis töötavad.
Populaarseimad valmiskujundused pakuvad palju erinevaid võimalusi seadistamiseks.
Üks suur probleem on see, et tavaline koduleht vajab 28 eri päise kujundusest ainult ühte. Parimad templiidid on
optimiseeritud ja ebavajaliku koodi ei kasutata. Nende võimalikult paindlikuks kasutuseks loodud kood on ikkagi mahukas.
Suur koodi maht ei ole hea lehekülje laadimis ajale. See omakorda mõjutab otsingumootorites leitavust.
Sisu ja vorm käivad käsikäes. Gives saame hea kodulehe teha siis kui enne kujundust on olemas sisu. Templiitide puhul on enne olemas blokk kuhu siis hakatakse sisutekste kirjutama. Selline etteantud ülesehituse järgimine piirab loovust. Võib kaduda ka informatsiooni esitamise loogika ning lõpplahenduses puudub selgus. Siit ka probleem miks valmiskujundustele loodud veebilehed näevad üksteisega sarnased välja ja neil puudub isikupära.
Me ei tegeleks digitaalse disainiga kui see meile ei meeldiks. Usume, et disaineri töö on inimestele pakkuda emotsioone ja esindada brände. Luues originaalseid ja uuenduslike lahendusi saab rikastada maailma.
Kurvaks teeb see, et igapäevaselt näeme osasid disainereid ja veebiagentuure kasutamas ka enda töödes valdavalt valmiskujundusi. Tekib küsimus, et kas nad ikka teevad tööd mis päriselt meeldib? Usume, et hea veebilahenduse loomise retsepti kuulub ka palju head emotsiooni ja armastust oma töö vastu.
Kliendina võib teile tunduda, et on jube hea kui teil on võimalik oma koduleheküljel teha kõiksugu muudatusi. Praktikas juhtub aga, et detailid lähevad paigast ja üldmulje kannatab. Teie kodulehekülje usaldusväärsus langeb.
Lisaks mida keerulisemad ja võimalusterohkemad on süsteemid seda keerukam on neid hallata. Menüüd on keerulised ja sobilike seadete üleseleidmine võib osutuda keerukaks. Paljud elemendid on omavahel seotud ja muudatuste tegemine ühel alamlehel võib tuua kaasa vead teisel. Professionaalne kodulehekülje tegija kes näeb tervikpilti oskab sellega arvestada.
Liiga palju võimalusi muudab kasutuskogemuse keeruliseks. Praktikas on veebilehtede puhul tähtis hoida kõik võimalikult ühtsena. Erinevate sisublokkide ja elementide vahed peavad olema harmoonilises tasakaalus. Igal alamlehel pole vaja eksperimenteerida isemoodi kujundusega. Alati pole vaja kõike muuta.
Meie uus lemmik on Webflow. See ei sobi kindlasti igale kliendile aga keskmisele Wordpressi templiidiveebile võiks see olla heaks alternatiiviks. Ka seal on saadaval valmiskujundused mida saab vastavalt vajadusele edasi arendada. Webflow kasutamisel saab hoida kokku arendus ja haldus kulusid ning teha kiiremini unikaalseid kodulehekülgi mis toovad tulemust.
Valmiskujundustega veebidel on turul oma kindel koht. Õnneks on nende pakkujaid palju. Gives on meie visioon pakkuda rätseplahendusena valmivaid kodulehekülgi klientidele kes hindavad disaini. Armastame oma tööd ja veebilehe loomise protsessi. Praktikas oleme näinud, et suur osa valmiskujundusega veebilehti hakkab varem või hiljem logisema ja ei näe väga usaldusväärsed või unikaalsed välja. Kodulehekülg on brändi üks esmaseid ja olulisemaid kokkupuute punkte lõppkliendiga. Kehva veebileht kindlasti mõjutab ettevõtte edukust. Meie ei riskiks valmiskujunduse kasutamisega.