UUS! Kuumaksu põhine disainiteenus
UUS! Kuumaksu põhine disainiteenus
UUS! Kuumaksu põhine disainiteenus
UUS! Kuumaksu põhine disainiteenus
UUS! Kuumaksu põhine disainiteenus
DigiturundusKoduleht

Põhilised kodulehtede probleemid

Viimastel kuudel olen andnud tagasisidet mitmetele kodulehtedele ja SaaS veebiappidele. Põhiliselt on kodulehtede tagasiside keskendunud strateegia, veebidisaini ja kasutusmugavuse hindamisele. Natukene vähem aga SEO ja kodulehtede tehnilistele probleemidele. Tegelikult on uskumatu kui lihtsasti parandatavad asjad on katki ja milliseid vigu kodulehtedel tehakse. Selleks, et sina saaksid oma kodulehte paremaks muuta kirjutan mõningatest enamlevindu vigadest. Loe ja siis mine vaata oma koduleht kriitilise pilguga üle ja usun, et leiad juba lihtsaid asju mida parandada.

Kodulehe disain on ebaattraktiivne

Esmamulje kodulehest on puhtalt visuaalse disaini küsimus. Kindlasti ei tähenda see seda, et kui kodulehe kujundus pole kõige moodsam siis ükski kasutaja ei osta või päringut ei saada. Kõik sõltub pakutavast teenusest, tootest ja külastaja vajadusest. Aga moodne ja kasutajasõbralik kindlasti aitab müügile kaasa.

Esmamulje luuakse kodulehe päise ehk "hero" ala disaini põhjal. See on see ala mida kasutaja näeb esimesena ja mis peab andma ülevaate pakutavast teenusest või tootest. Kui päise ala kompositsioon on kehva ja puudub fookus mõjub see nagu sassis ja räpane tuba. Selline koduleht võib küll info esitada aga see ei loo brändist tugevat ning usaldusväärset muljet.

Probleemil tundub olema kaks põhjust. Esimene on valmiskujunduste ehk templiitide kasutamine.

Kodulehe sisu ja vorm peavad töötama ühes rütmis. Enamik kodulehtede valmiskujundusi on kvaliteetsed. Täida lüngad kujul saab templiitide põhjale teha hea veebilehe. Kui aga sisu maht muutub siis on ka visuaalne rütm rikutud. Kui nüüd muuta veel elementide järjekorda või lisatakse ise kujundatud sektsioone on üsna kindlasti lõpptulemusena koduleht ebaattraktiivne.

Teine põhjus on selles, et peale veebi kujundamist on tulnud uued ideed ja soovid. Neid ei ole aga kujunduskavanditel läbi proovitud. Nii on kodulehte aktiivselt edasi arendatud. Pigem tähendab see seda, et asju lihtsalt lisatakse juurde.

Olen korduvalt kirjutanud, et koduleht on nagu Tallinna linn mis ei saagi kunagi valmis. Alati saab midagi testida, parandada, uuendada jne. Aga protsessi tasub alustada kujundusest. See kindlustab, et üldpilt jääb viisakas ning kõik asjad sobivad omavahel kokku. Lisaks peab arvestama, et kui midagi lisatakse või mingi osa informatsioonist muutub prioriteetsemaks siis tuleks midagi ka eemaldada või tahaplaanile suunata.

Kaasaegne kodulehe kujundus annab kindlasti ka signaali, et teie ettevõte tegutseb aktiivselt, käib ajaga kaasas ja on pikaaegne valik.

Segased ja pikad kodulehe sisutekstid

Kui kodulehel esmamulje loomiseks kulus alla 0.1 sekundi aega siis 3-5 sekundi jooksul peab kasutajale andma ülevaate mis kodulehele ta sattus ja mis siit saab. Enamikel juhtudel on kasutajal juba mingisugune eeldus kuhu ta sattus. Ja võiks eeldada, et kasutaja teab ka miks ta sinna sattus. Kui teie koduleheküljele satuvad külastajad juhuslikult siis peaks oma müügitunnelit optimeerima.

Kodulehe sisu on see mis peab tegema müüki. Siinkohal sisu all ma mõtlen nii teksti kui konkreetselt toote pilte jms graafikat mis ei ole seotud otseselt visuaalse disainiga.

Hoia oma veebilehe sisutekstid lühikesed ning konkreetsed. Kirjuta sellest mida kasutaja tahab teada mitte mida sina tahad öelda.

Puudub visuaalne fookus

Kodulehe kujundus ja sisu peavad koos töötama. Veebidisaini ülesanne on esitleda sisu ja luua selleks kõige parem meeleolu. Tähtis on see, et kodulehe külastaja saaks alati aru millist informatsiooni ta peab lugema ning kuidas edasi liikuda. Ehk kodulehe disaini ülesanne on juhtida kasutaja fookust. Finish peaks olema üleskutse nupp kuhu siis kasutaja klikib.

Kui veebilehe ekraanivaadetel aga visuaal ja tekst koguaeg konkureerivad siis on sellise kodulehe kasutamine kasutajale väga kurnav. Lisaks toimib inimeste mälu nii, et nad mäletavad umbes 5-7 asja. Juhul kui koduleht kurnab liigse informatsiooniga meie mälu üle siis ei pruugi enam algne vajadus või probleem mida lahendama tulime enam aktuaalne tunduda. Ehk praktiliselt tuleb kodulehe kujunduses flirtida kasutaja fookusega ja liigutada seda ühtse lõpppunkti poole. Seejuures peab alati olema selge mis lehele külastaja tuli ning mida ta sealt saab.

Erinevad sõnumid

Kui jätkame sisu lainetel siis üks tähelepanek oli ka selles, et paljud kodulehed kommunikeerivad erinevaid sõnumeid. Eriti nt SaaS toodetel olid eraklient ja ettevõttetele suunatud pakkumised segamini.

Mikro detailides võiks rääkida sellest, et Call to Action ehk nupu juures kasutatakse erinevaid tegevusi. Alusta, Liitu, Hakka pihta. See tekitab veebilehe külastajates alateadlikult segadust. Kui nad näiteks päise osas näevad nuppu "Alusta siit" ja otsustavad edasi kerida siis sisualas olevad nupud sõnaga "Liitu" ei pruugi tähendada sama. Ehk kasutaja on lõpuks segaduses mida ta peab tegema ning milline valik oleks õige.

Koduleht ei ole bränditud

Ka see probleem võib esmapilgul tunduda oluline ainult veebidisainerile aga tegelikult ei ole. Kuna koduleht on paljudel juhtudel potentsiaalse kliendi jaoks esmane kokkupuute punkt siis on oluline, et see oleks sobilik ning eristuks konkurentidest. Väidetavalt on ostu sooritamiseks vaja külastajal tavaliselt 5-7 kokkupuute punkti. Ehk paljudel juhtudel ei osteta esimese külastuse peale.

Lisaks tasub arvestada, et kliendid võivad võrrelda erinevaid toote ja teenuse pakkujaid ja korraga külastada mitut kodulehte. Kui nüüd on päringu saatmise kord või aeg tellimus sooritada võib otsus tulla emotsiooni põhjal. Näiteks millisesse restorani sööma minna. Puhtalt milline meeleolu mulle meeldib. Inimesed otsivad emotsiooni.

Kasutatakse stock fotosid

Jah, ma loeks selle ka veaks. Eriti Eesti kodulehtede puhul. Tegelikult ei ole probleemiks mitte stock fotode kasutamine vaid millised fotod on kasutusel. Iga veebikujundaja unistus on töötada originaalsete fotodega aga praktikas alati nii ei saa. Kui kasutatakse tegevust kirjeldavat fotot mis aga mõjub võõrana siis võib see pigem kahju kui kasu tekitada. Keskmine veebikülastaja ei tea mis asi on fotopangast ostetud foto aga mitmete kasutusmugavuse uuringutega on leitud, et seda tunnetatakse. Seega võib see brändist jätta pigem ülespuhutud ja ebausaldusväärse mulje.

Kodulehel fotode kasutamisel arvesta, et need oleks ühtses stiilis, sama värvigammaga ning mõjuksid kohalikele inimestele äratuntavalt.

Veebileht ei ole mobiilisõbralik

Responsive disain on olnud võtmetegur juba pikki aastaid. Kõik kes veebilehtedega tegelevad teavad, et paljudel juhtudel tuleb enamik külastajaid mobiilsetest seadmetest. Aga endiselt paljud veebilehed ei ole mobiilsete seadmete jaoks optimeeritud või on seal katki.

Segane navigatsioon

Päris palju märkasin seda, et natukene keerukamatel kodulehtedel on navigeerimisel probleeme. Osa olulisest sisust on peidetud ja selleni jõudmiseks peab suurtes menüüdes ringi käima. Omaette probleemiks on ka navigatsiooni UX vead. Nt blogi kasutajaliidese kaartide puhul on segane kas link on terve kaart või ainult nupp. Mõningatel juhtudel näidatakse kaardi juures käe kujutisega kursorit aga tegelikult linki ei ole.

Ideaalis peaks kasutaja jõudma otsitud sisuni 1-2 nupuvajutusega. Maksimaalselt kolmega. Suuremate ja keerukamate veebirakenduste puhul kus kodulehte arendatakse aastaid ja selle kallal töötavad erinevad meeskonnad osutuvad need probleemid eriti tõsiseks.

Koduleht on katki

Üllataval kombel päris paljud kodulehed mida testisin olid katki. Lihtsamatel juhtudel oli kujundus mõnes kohas paigast ära või mobiilsetes seadmetes pidi horisontaalselt scrollima aga esimes ka olukordi kus näiteks kontaktivorm või registreerumine ei töödanud. Nii jäävad selgelt päringud ning uued kliendid saamata.

Kui koduleht on osaliselt katki või mõnes kohas on kujundus paigast ära siis see ei tähenda koheselt seda, et keegi teie ettevõtte teenuseid ei telliks. Aga paralleeli võiks tuua sellise. Teete oma restoranile reklaami ja teist kirjutatakse kui imehea toiduga kohast. Kui nüüd klient tuleb astub uksest sisse ja näeb kasutatud nõudega laudasid. Võibolla tõesti teil on hea asukoht ja klient jalgadega otsustada ei saa ning jääb sööma. Samas võib juhtuda, et vaadatakse ringi keeratakse ots ringi ja minnakse hoopis kõrvalasuvasse restorani lõunatama.

Koduleht on aeglane

Jah ka see on üllataval kombel päris sagedasti esinev probleem. Kuna kodulehed mida mina konkreetselt kontrollisin asuvad üle maailma siis osadel juhtudel võib selle probleemi panna veebiserveri asukoha süüks. Samas siinkohal on ideaalseks lahenduseks kodulehtede teenusepakkujad nagu Framer ja Webflow kes hoolitsevad selle eest, et teie koduleht avaneks ükskõik millises maailma punktis kiiresti.

Aga mida veel märkasin. Enamasti ei ole kodulehed aeglased kuna seal on palju vajaliku infot mida laadida. Kui näiteks meie enda agentuuri esilehte vaadata siis see ei ole ka kõige kiirem. Ja miks? Sest seal on video. Aga see on teadlik otsus kus kiirusele optimiseerimise asemel oleme valinud visuaalse lahenduse. Paljudel juhtudel märkasin aga, et kodulehed on aeglased tänud kehvadele tehnoloogilistele lahendustele. Pilte ei kasutata õiges suuruses. Failid on opitimeerimata ja kohad kus võiks veebisõbralikke failitüüpe nt webp kasutada seda ei tee.

Keskmist kodulehte saab lihtsasti tulemuslikumaks teha

Iga koduleht on unikaalne ja seal olevad probleeme tuleks hinnata vastavalt keskkonnas. Aga saadud kogemuse põhjal võin öelda, et kui minna natukene kriitilisemaks siis keskmise kodulehekülje puhul sain vähemalt 50 erinevat kommentaari ja soovitust anda. Ehk siis kas midagi oli katki või ideid kuidas asju paremini võiks lahendada. Mida ja kuidas tehakse jääb lõpuks ikkagi kodulehe disaineri ja arendaja otsustada. Paljudel asjadel ei ole ka ühtset õiget või valet lahendust. Ja mis ühele kodulehele võib sobida teise puhul niihästi ei tööta. Ehk kindlasti tasub hinnata vastavalt olukorrale. Aga olen kindel, et enamike veebilehti saab väga lihtsate ja loogiliste sammudega muuta palju tulemusitoovamaks.

Vaata näiteks seda interaktiivset näidet kui palju pisikesed detailid võivad muuta.

Halb kodulehe disain https://kodulehekriitika.framer.website/paha-disain

Natukene parem kodulehe disain. Nõustud? https://kodulehekriitika.framer.website/