Üks psühholoogia põhimõtteid, mis veebidisainis rolli mängib, on värviteooria. Kuna värvidel on inimeste emotsionaalsele seisundile tugev mõju, võib õige värvide valik veebilehele anda edasi soovitud emotsiooni. Müük on põhiliselt nõudluse ja emotsiooni küsimus.
Näiteks kasutatakse sinist või rohelist värvi sageli finantssaitidel, kuna see annab kasutajatele turvalise ja usaldusväärse tunde.
Samas ei tasu konkreetsetesse värvidesse liialt pedantselt suhtuda ja tänapäeval leiab finantssaite nii roosas kui muudes värvides. Kui kõik fintech firmad kasutaks kodulehe disainis samu värvitoone siis õige pea ei eristuks nad konkurentidest. Konkreetsete värvide asemel on olulisemaks eristuseks värvitoon. Kas kasutatud on kirkamat neoonset värvi, traditsioonilist värvipalletti keskset tooni või hoopis midagi mahedat. Eredamad ja aktiivsemad toonid võiksid sobida noortele või tehnoloogilistele ettevõtetele ja pastellsemad näiteks loodustoodetega tegeleva ettevõtte kodulehele.
Pannes kasutajad end mugavamalt ja positiivsemalt tundma suureneb nende soov saidil kauem viibida ja seda uurida. Agressiivsema väljapaistva värvivalikuga aga saate rõhutada soovitud sõnumeid või suunata kasutajat edasi. Kindlasti tasub arvestada ka sihtgrupiga kellele koduleht on suunatud ning millist toodet või teenust pakute.
Kontrast. Värvidega saab tuua sisu fookusesse ja vähemolulist viia tahaplaanile. Tänapäeval on kujunenud välja tüüplahendused kus kodulehe alamlehed koosnevad mitmest seksioonist või on terve veeb ühe leheline. On teada fakt, et veebikasutajad pigem skänneerivad islmadega ja kerivad kuni leiavad neile huvi pakkuva informatsiooni. Siin saab läbi värviteooria ja värvide muutuse anda nende ajule kiiresti signaali, et nüüd algas uus seksioon ja uus info.
Lisaks värvidele mängivad kognitiivsed moonutused olulist rolli kasutajate otsustamises. Kognitiivsed moonutused on inimese mõtlemises esinevad veaprotsessid, mis mõjutavad nende käitumist.
Disainerid saavad seda kasutada, et suunata kasutajate tähelepanu soovitud tegevustele või linkidele, suurendada nende soovi veebisaidil navigeerida või kaasata kasutajaid kauem veebilehel viibima. CTA (call-to-action) nupul võib kasutada märksõnu, mis meelitavad kasutajat sellele klikkima. Või kuvada kasutajale teavet piiratud ajaga pakkumisest, mis mõjutab kiirelt otsustama. Näiteks: “ainult täna”, “kuu lõpuni” jne. Kindlasti on kõik näinud seda kui e-poodides kuvatakse laojäägiks üksikut järelejäänud toodet või siis pop-upe teatega, et keegi just ostis.
Esineb ka olukordi, kus inimene otsib ainult infot, mis toetab tema juba väljakujunenud uskumusi või seisukohti.
Teine näide on otsustusparalüüs, kus inimene ei suuda teha otsust, kuna valikuid on liiga palju või informatsioon on liiga keeruline. Disainerid saavad neid kognitiivseid moonutusi arvesse võtta ja disainida veebilehe, mis aitaks kasutajatel leida infot ja teha otsuseid. Enamlevinud näiteks võiks tuua 3 valikuga hinnapakkettide tabel. Esimesena näidatakse hinda mis on küll odav aga pigem on piiratud ja ei täida täielikult enamike kasutajate vajadusi. Teisena esitletakse paketti mida on ettevõttel soov müüa ja mis toob neile kasumit ning vastab enamike klientide ootustele. Kolmas valik on nö pro pakett mis on tehtud üleliia kalliks aga erineb teisest pakettist ainult väga vähesel ja ebaolulisel määral.
Üks psühholoogiline tegur, mida saab kasutada veebidisainis, on selge ja lihtne kujundus. Inimesed eelistavad lihtsat kujundust ja selgeid navigeerimissüsteeme. Kui veebisait on segane või keeruline, kurnab see kasutajat ja tõrjub eemale. Seetõttu on kodulehe disaini lihtsus ja kasutatavus oluline, et hoida kasutajate tähelepanu. KISS ehk siis keep it stupidly simple. Kasutajatele ei meeldi mõelda ja nad eeldavad, et teie veebileht toimib nii nagu toimivad teised veebilehed. Kindlasti oskab kogenud disainer välja mõelda huvitavaid interaktiivseid lahendusi aga sellisel juhul tuleb seda teha teadlikult arvestades kodulehe eesmärki ja sihtgruppi.
Gives kujundame üldjuhul vaid minimalistlike ja kasutajasõbralike kodulehti. Teenuse lühikirjeldust saad lugeda kodulehtede valmistamise alamlehelt.
Taju künnis on hetk, mil inimesed hakkavad märkama muutusi keerukamate veebilehtede kujunduses. See on kriitiline hetk, kus inimese tähelepanu hakkab liikuma uue kujunduse poole ja ta hakkab seda alateadlikult analüüsima. Kui muutused on liiga drastilised ja ületavad taju künnise, võib inimene tunda end ebamugavalt või segaduses ning otsustada lehe sulgeda. Lisaks võib muutunud kasutusmugavus olla kasutajale harjumatu ja tekitada pingeid. Seega on suuremates projektides oluline hoida muutused piisavalt väikesed ja järk-järgulised, et kasutajad saaksid harjuda uue kujundusega ning taju künnist ei ületataks.
Taju künnis mõjutab oluliselt kasutajakogemust. Liiga suurte muutustega veebileht võib kasutajaid hirmutada ja neid eemale peletada. Samas, kui muutused on väikesed, ei pruugi need olla piisavalt märgatavad ja kasutajad ei pruugi neile tähelepanu pöörata.
Seetõttu on digitaalsete tootedisainerite jaoks oluline leida tasakaal muudatuste suuruse ja kasutajakogemuse vahel. Väikesed muudatused ei pruugi tuua soovitud kasu. Kuid kui muudatused on suuremad, peaksid need olema tehtud strateegiliselt. Taju künnise mõistmine võib aidata disaineritel luua head kasutuskogemust, ning suurendada seeläbi kasutajate rahulolu ja panna neid eelistama just teie veebilehte või rakendust konkurendi omast.
Inimesed mäletavad visuaalset infot paremini kui tekstilist infot, seega on visuaalne kujundus oluline osa veebilehe disainis. Mälu on jagatud lühiajaliseks ja pikaajaliseks. Lühiajaline mälu võimaldab meil meelde jätta infot lühikesteks perioodideks, samal ajal kui pikaajaline mälu võimaldab meil infot meeles pidada pikema aja jooksul. Disainerid saavad kasutada erinevaid meetodeid, et aidata kasutajatel meelde jätta infot veebilehelt, nagu näiteks värvid, kujundid ja visuaalid.
Milleri seadus ütleb, et inimeste töömälu suudab hoida keskmiselt 7±2 informatsiooni tükki. Seetõttu soovitatakse disaineritel jaotada informatsioon väiksemateks ja lihtsamini töödeldavateks osadeks. Lähemalt saad UX reeglitest lugeda siit artiklist.
Lisaks võivad disainerid kasutada ka psühholoogilisi võtteid, et suurendada bränditeadlikkust ja lojaalsust. Näiteks võib logo disainil ning üldisel firmastiilil olla suur mõju kasutajate mälestuste loomisele ja brändi tugevdamisele. Kui logo on eristuv ja meeldejääv, aitab see brändil silma paista. Kui sinu brändil veel ei ole tugevat logo siis mine loe meie teenuste lehelt kuidas saame logo kujundamisega aidata.
Veebi ddisaineritel võiks olla arusaam erinevatest psühholoogilistest mõjudest ja nende rakendamise viisidest, et paremini kohandada disaini vastavalt sihtgrupi vajadustele ja eesmärkidele. Erinevate psühholoogiliste põhimõtete kasutamine aitab luua tulemusitoovamaid kodulehti. Kasutajauuringutest ja testimistega saab hinnata, kuidas kasutajad tegelikult reageerivad disainivalikutele ja psühholoogilistele elementidele. See võimaldab optimeerida disaini veelgi parema kasutajakogemuse saavutamiseks.
Kui teie ettevõttel on vaja müügile suunatud maandumislehti siis nende valmistamise protsessist saate lugeda teenuste lehelt