UUS! Kuumaksu põhine disainiteenus
UUS! Kuumaksu põhine disainiteenus
UUS! Kuumaksu põhine disainiteenus
UUS! Kuumaksu põhine disainiteenus
UUS! Kuumaksu põhine disainiteenus
UxDisainKoduleht

Kasutajasõbraliku UI/UX disaini puhul arvesta nende 5 punktiga

Kasutajasõbralik UX disain on digitaalse toote või kodulehekülje kujundamisel äärmiselt oluline. Veebitarbijana näen, et paljud ettevõtjad jätavad kas otseselt või kaudselt palju raha õhku rippuma. Isegi kui ettevõttel on konkurentsi eelis või monopoolne seis ning tarbijal pole muud valikut aitaks läbimõeldud UI/UX disain suurendada kliendi rahulolu. Lisaks võib tänu heale informatsiooni esitlusele ning selgele ja intuitiivsele kasutajaliidesele hoida kokku ka ettevõtte tegevuskulude pealt. Viimane kehtib ka riiklike teenuste puhul kus lõppklient on küll sund seisus aga tänu kasutajasõbralikule UX disainile saab suurendada usaldust ning rahulolu teenusega ning vähendada oma töötajate koormust. Toon välja viis nõuannet, millega arvestada, et muuta kasutajakogemus tõhusamaks.

1. Mõista oma sihtgruppi

Võibolla kõige põhimõttelisem ja olulisem punkt. Digiagentuuris kuuleme alatasa kuidas UI/UX projekte alustatakse lausetega. "Meil on vaja" või "meie tahame". Kui soovid oma tööprotsesse muuta kasutajasõbralikumaks ning parandada effektiivsust on see väga hea.

Aga pea meeles, et sa ei ole ise lõppkasutaja kasutaja. Ilma sihtgrupi vajaduste ja ootuste mõistmiseta ei suuda sa luua rakendust, millel on hea kasutajakogemus. Uuri oma probleeme, viies läbi uuringuid ja vaadeldes, kuidas inimesed sinu toodet kasutavad. Isegi kui räägime ettevõtte sisese tööriista kujundamisest siis hea kasutajakogemuse loomiseks tasub kuulata neid inimesi kes disainitavat rakendust igapäevaselt kasutama hakkavad.

Kasutajakeskse ui/ux disaini protsessist kirjutasime siin.

2. Kasuta toimivaid UX disaini mustreid

Ära leiuta jalgratast.Järgi testitud ja toimivaid UX disaini mustreid. See ei tähenda, et kõik kodulehed, mobiiliäppid ja veebi rakendused peaksid olema täpselt ühesuguse disainiga. Pigem tuleks kasutada kasutajatele tuttavaid navigeerimis mustreid, ülesehitust ja komponente. Muudatusi saab teha vastavalt oma eesmärgile ning kogenud ui/ux disainer kindlasti oskab rakendusele anda brändile sobiliku omanäolise ilme.

Lihtsa näitena võiks siin välja tuua nt olukorra kus kodulehtede disainis ettevõtte logo asub üleval vasakul või keskel ning logole vajutades saab kasutaja navigeerida esilehele. Selline UX muster on kasutajatel käe sisse kulunud. Oleks vist üsna veider kui nüüd kellegil tuleb mõte, et tõstame kodulehekülje konversiooni määra ja paneme logo linkima kontakti vormile. Statistikas võib nii saada tõesti palju klikke aga need pole eesmärgi pärased ja võite kindlad olla, et kasutajaid see ei rõõmusta.

Gives minule isiklikult meeldib disainida tavapärasest veidi erinevaid ui/ux rakendusi ja kodulehti. Kindlasti arvestan projekti eripäradega ja eksperimenteerin julgemalt seal kus seda on turvaline teha. Usun, et õiget tüüpi projektidel võib tavalisest veidi erinev lahends olla kui sõõm värsket õhku ja panna kasutaja kodulehest huvituma. Kuigi enamlevinud UX pattern on kasutada veebilehtedel menüüd brauseri ülemises servas siis arvuti operatsioonisüsteemid ja mobiilirakendused on tutvustanud kasutajatele jaluses asuvat navigatsiooni. Vahel võib ju täitsa katsetada, või kuidas tundub?

3. Veendu, et UI/UX disain töötab eri seadmetes

Kasuta "responsive" disaini. Responsiivne disain tähendab, et veebisait või rakendus kohandub automaatselt erinevate seadmete ja ekraanisuurustega, pakkudes kasutajatele optimaalset kogemust sõltumata seadmest, mida nad kasutavad. Isegi kui paljud kodulehed ja rakendused on näiliselt kohanduva disainiga ja mobiili või tahvelarvuti sõbralikud siis esineb seal palju probleeme. Arvestama peaks kasutaja erinevate vajadustega. Kuidas ja mis olukorras tullakse teie veebilehele mobiilsest seadmest ja millised on eeldused seal.

Kuigi responsive disain võimaldab sisu kohandada vastavalt ekraanisuurusele, on oluline meeles pidada, et mõned elemendid võivad olla mobiilsetes seadmetes liiga väiksed ja raskesti juurdepääsetavad. Tuleks keskenduda olulisele sisule ja hoida UI/UX kasutajaliides selge ning lihtsasti navigeeritav.

Androidi ja iOS seadmete kasutajatel on erinevad harjumused. Disainides hübriid applikatsioone veendu, et need oleks kasutatav mistahes seadme omanikel. Mobiilsete veebiapplikatsioonide UI/UX disaini puhul soovitan arvestada ka füüsilise kasutatavusega. Tänapäeva seadmed on küllaltki suured ja kasutaja ei pruugi ühe käega seadet hoides näpuga jõuda igasse ekraani punkti. Või kui seadet kasutatakse valdavalt autosõidu ajal siis arvesta, et kasutajal on vaid väga lühikene viibe informatsiooni visuaalselt tarbida. Sellisel juhul on hääl sõnumid heaks lisaks.

4. Visuaalne UI disain tee korda

Tee erinevad elemendid visuaalselt eristuvaks. Kasutajad pigem skänneerivad sisu ja peatuvad kui leiavad nende jaoks olulise või huvitava osa. Just läbi visuaalse disaini saab suunata kasutajaid õiges suunas ning jagada kõige olulisemat informatsiooni suuremalt. Ideaalis saab kasutaja läbi kiire pilguheite aru kuidas elemendid disainis toimivad ning kuidas ta peab edasi tegutsema.

Pööra tähelepanu kasutatavusele. Veendu, et elemendid oleks piisavalt suured nii lugemiseks kui klikkimiseks. Vaata üle kontrastid ja veendu, et need vastavad standartitele. Nii austad oma kasutajaid.

Pane paika joondus, paigutus ja elementide omavahelised vahed. Olen varasemalt kirjutanud miks minuarvates valimiskujunduste põhjal tehtud kodulehed ei tööta. Probleem ei ole mitte valmiskujunduste kvaliteet vaid kuidas neid kasutatakse. Valmis kodulehe põhjad on loodud kasutamaks teatud tüüpi sisu ja kui selle tüüp ja maht muutuvad siis UI disaini komponendid enam ei tööta nii hästi. Enamik ettevõtteid ei vaja visuaalselt väga erilist kodulehte. Pigem võiks isegi öelda, et just eeltoodud UX disaini mustrite järgimise põhjusel võib erilisem koduleht olla isegi kahjulik. Aga kõik vajavad visuaalselt viimistletud kodulehte. Ebaühtlaste vahedega või suvaliselt valitud kirjatüübi suurustega kodulehed näevad lohakad välja ja ei jäta brändist korralikku muljet.

5. Sujuv ja selge navigatsioon

Säilita kasutajate sujuv liikumine kogu teekonna vältel - UX disainerite eesmärk on toetada kasutajaid navigeerimisel ühest osast teise, et täita ülesanne võimalikult sujuvalt. Veebilehe või rakenduse kasutajal peab olema alati arusaadav kus ta parasjagu asub ning kuidas ta saab edasi. Tüüpiliste kuni 3 navigatsiooni menüü tasemetega kodulehtede puhul pole suuremat probleemi. Üle 3 astme sügavuse navigatsiooni puhul läheb olukord keeruliseks.

Veebirakenduste ja applikatsioonide UI/UX disaini puhul on navigatsioon aga keerulisem. Kui tegemist on mitme sammulise teekonnaga tuleb väga täpselt läbi mõelda nii "happy path" ehk siis kõige tõenäolisem teekond kui see mis saab siis kui seal tekkib tõrge. Rakenduste puhul tasub pidada silmas ka seda, et sarnased tegevused toimiksid sama loogika põhjal.

Kas sinu brändi ui/ux disaini on korras?

UI/UX disain on protsess ja seal on alati midagi täiendada või parandada. Kasutajate kaasamine disainiprotsessi, näiteks prototüüpide testimine ja kasutajauuringud, on oluline osa tõhusast UX disainist. Teinekord on aga rakendus või koduleht juba loodud. Kui leidsid, et sinu koduleht või rakendust vajaks viimistlemist loe UI/UX disaini teenusest.