Rebränding - millal sellele mõelda?

TL;DR: Rebränding võib olla vajalik, kui ettevõtte bränd on vananenud, ei paista silma, ei peegelda enam tootevalikut või on kasvanud uuele tasemele. Samuti, kui bränd ei tööta või kannab negatiivset mainet. Artiklis toon välja kuus tüüpilist olukorda, millal rebrändingut kaaluda.
Mis on bränding?
Bränding on protsess, mille käigus kujundatakse ettevõtte, toote või teenuse mainet ning identiteeti. Brändingu eesmärk on eristuda konkurentidest ning luua emotsionaalne side klientidega. Ehk miks peaks sihtgrupp just teie ettevõtte valima.
See hõlmab visuaalseid elemente, nagu logo ja värvipalett, aga ka ettevõtte kultuuri, väärtusi ja sõnumit, mis kokku loovad brändi tervikliku kuvandi ja tunnetuse turul. Lühidalt öeldes on bränd kliendi ja ka meeskonna ettekujutus sinu ettevõttest.
Ühel ettevõttel on tegelikult mitu brändi kuna erinevad sihtgrupid ja inimesed tõlgivad neid teisiti. Näiteks võib turundaja, kes puutub ettevõttega igapäevaselt kokku, tunda, et kõik tundub igav või väsinud. Tasub aga meeles pidada, et klient ei näe kõiki kampaaniaid ega detaile. Kliendi vaade on hoopis värskem.
Annan paar väga lihtsat punkti millal võiks rebrändingut planeerida.
1. Bränd on vananenud
See on pigem graafilise disaini ja logo kujunduse küsimus. Kui sinu bränd näeb vanamoeline välja siis võid mõelda selle kaasajastamisele. Võib juhtuda, et sinu värvid või kasutatud kirjatüübid ei tundu enam professionaalsed ja brändi visuaali uuendamine võib olla hea mõte. Võid enda brändi võrrelda ka konkurentidega. Just välimus on see mida märgatakse esimesena. Kui konkurendid näevad moodsamad ning elujõulisemad välja siis võib sinu ettevõte tunduda klientidele ka vananenud.
Visuaalse re-brändingu puhul on päris paljudel juhtudel asjad üsna lihtsad. Sinu ettevõtte olemus ja eesmärgid võivad jääda samaks ja saad teha ainult pinnapealse kiire lihvi. Kui sa ei oska ise täpselt hinnata mida ja kui palju peaks tegema otsi endale usaldusväärne brändi strateeg ja pange koos pead tööle.
Graafilise disainiga töötades saab juba väga väikeste detailidega luua kaasaegse mulje ja enamus juhtudel ei ole üldse mõistlik kõike uuesti leiutada.
Kui vajad abi graafilise disainiga siis aitame meelsasti.
2. Bränd ei paista silma
Maailm meie ümber on väga kirju. Ma ei mõtle siin ainult visuaalset poolt. Paljudel tegevusaladel on väga palju teenusepakkujaid. Selleks, et sinu ettevõte töötaks suurepäraselt pead sa paistma silma ja jääma meelde.
Kui sinu bränd on muutunud konkurentidega visuaalselt sarnaseks ja räägite samadest väärtuspakkumistest siis mõtle kuidas saaksid eristuda.
Leia see oma nurk mis teeb sinu brändi eriliseks ja paneb inimesed mõtlema. Moodne graafiline disain võib paista usaldusväärne ning anda edasi emotsiooni, et ettevõte on kaasaegne aga veelgi parem oleks kui visuaal paneks potentsiaalsed kliendid peatuma.
3. Brändi pakkumine on muutunud
Alustasid ühe teenuse või toote pakkumisega. Mõtle rebrändingule kui sinu tootevalik on laienenud või oled tegevusala muutnud.
Näiteks. Alustad oma tegevust logode kujundamisega. Sinu brändi nimi võiks olla "Logo kujundus agentuur". Kui sa nüüd laiendad oma tegevusala ja lisaks logo kujundusele hakkad katma brändingut üldisemalt võiks tegemist olla juba "Brändi agentuuriga".
Võibolla sa laiened veelgi ning lisaks logode disainimisele ja brändidele pakud ka reklaame. Nüüd tasuks mõelda kas jätkad samal lainel ja kasutad "Reklaamiagentuuri" või näiteks valid bränditud firma nime "Give".
Väga lihtsustatud näide aga rebränding on hea viis oma olemasolevatele klientidele kommunikeerida, et oled tegevusala laiendanud.
4. Bränd on kasvanud
Üks positiivne juhus millal võiksid rebrändingu peale mõelda on siis kui sinu bränd on kasvanud. Võibolla oled ise ostnud ära mõne ettevõtte või on mitu ettevõtet liitunud.
Kui ostetakse sinu ettevõte siis arvatavasti tulevad rebrändingu teemalised vestlused juba uute omanike poolt.
Igaljuhul võib suuremate äriliste muudatuste puhul olla mõistlik ka rebrändida ning ühendada mitme ettevõtte tugevused kokku.
Vaata oma bränd üle kui laiened teistesse regioonidesse ja turgudele. Ole kindel, et uues kultuuriruumis teistsuguse kliendibaasi juures on sinu bränd sama hästi läbi mõeldud. Uuendatud bränding võimaldab hoida ettevõtte ühtsena.
Nii hoiad kulusid kokku. Saad samu tellitud disaine kasutada mitmes riigis. Vajadusel tõlkides.
Või näiteks koduleht. Sama tehnoloogiline lahendus võib olla kasutusel mitmes kohas. Jälle väga suur kulude kokkuhoid kui kõik on õigesti planeeritud. Kui vajad abi kodulehe tegemisega siis võta ühendust.
Lisaks aitab sama firmamärgi all ning samada brändiväärtuste kandmine olla klientidele kindel valik. Paljud inimesed eelistavad soojamaa reisil süüa tuttavas MacDonaldsis kuna nad usaldavad sealset toidu puhtust ja teavd mida nad saavad.
5. Bränd ei tööta
Võib juhtuda, et sul on väga hea toode ning kasulik teenus aga see ei tööta sihtgrupi peal. Läbi rebrändingu saad leida uusi kliente või muuta oma ettevõtte vanadele meelepärasemaks.
6. Brändil on negatiivne mulje
Rebränding on hea mõte kui tahad alustada puhtalt lehelt. Läbi rebrändingu saab ettevõtet varasematest probleemidest eemalduda. Siinjuures soovitaks kindlasti mõelda miks need probleemid tekkisid ja kas neil oli ka alust. Lihtsalt rebrändides probleemid ei kao.
Lihtne näide võiks olla näiteks järgmine. Kui sinu ettevõttel on negatiivset tagasisidet kvaliteedi osas aga oled teinud suured investeeringud uutesse seadmetesse ning oled kindel, et suudad kvaliteeti parandada. Sellisel juhul võib olla just rebränding hea viis seda ka oma klientidele kuvada. Uus algus. Lisaks saab rebrändingu juures keskenduda just sellise sõnumi edastamisele. Meeles peab pidama aga seda, et kommunikatsiooni peab toetama ka tegudega.
Kontrollküsimused enne rebrändingu alustamist
- Kas sinu visuaalne identiteet tundub aegunud?
- Kas kliendid eristavad sind konkurentidest?
- Kas toote- või teenusevalik on oluliselt muutunud?
- Kas ettevõte on laienenud või kasvanud?
- Kas bränd ei toimi turul või on saanud negatiivset tagasisidet?
Kas hakkad rebrändima?
Rebrändingu otsust ei tasuks kindlasti teha ilma kaalutlemata. Võibolla on sul juba selge, et sinu bränd on vananenud ja vajaks uuendamist. Igaljuhul olen kindel, et rebrändingu projekt saab olema üheagselt nii põnev kui ka väljakutsete rohke. Kui vajad abi logo kujundamise või brändi graafilise disainiga siis saame aidata.