Veebilehe SEO
SEO = Search Enginge Optimization
SEO lühend lahti kirjutatuna tähendab Search Engine Optimization ehk siis tõlkes otsingumootoritele optimeerimine. SEO on otsingumootorite turunduse (SEM) alamkategooria.
SEO eesmärk on viia erinevate märksõnadega kodulehekülg Google või teiste otsingumootorite orgaanilistes tulemustes võimalikult ette. Kui see mõiste on võõras siis saad SEO-st täpsemalt lugeda Mis on SEO? artiklist.
Kohe saad teada, miks on oluline pöörata tähelepanu veebilehe SEO-le. Lisaks leiad näpunäited millega võid kohe alustada. Enne SEO-ga põhjalikumalt tegelemist tasub kindlasti vaadata üle oma hetke olukord ja positsioonid. Nii saad veenduda, et sinu tegevused muudavad veebilehe otsingumootorites paiknemist positiivselt. SEO on muidugi keeruline ja tegelikult ei tea keegi täpselt mille järgi Google otsingu tulemusi järjestab. Faktoreid mida kasutatakse on üle mitmesaja. Arvatavasti eri otsingute puhul on erinevatel järjestus faktoritel ka erinev tähtsus. Kõik näited ja kirjeldused siin artiklis on esitatud lihtsustatud kujul.
Miks on oluline olla SEO-s esimene
Loogiline mõtlemine ütleb, et veebilehe külastajad uurivad mitut erinevat võimalust. Praktikas see alati nii pole ja paljud tehingud sooritatakse pelgalt emotsiooni või vajaduse põhiselt.
Statistika väidab, et Google orgaaniliste otsingutulemuste 3 esimest saavad ligi 70% klikkidest. Orgaanilistes otsingutulemustes esimesel kohal olev kodulehekülg saab keskmiselt 19 korda rohkem klikke kui esimene tulemus tasulises reklaamis. Esikoha hoidjat klikitakse rohkem kui kõiki 3-10 kohal paiknevaid kodulehti kokku. See tähendab ühte. Konkurents on tihe ja kõik tahavad saada esimeseks. Hea kodulehega on see aga enamikel juhtudel täiesti saavutatav ülesanne.
Võrreldes näiteks makstud reklaamiga (PPC - pay per click) on SEO eelis selles, et kui oled saavutanud hea positsiooni siis tulemused on pikaaegsed. Muidugi võib juhtuda, et konkurent teeb oma veebilehel ka parandused ning saab tugevamaid backlinke ja läheb jälle esimeseks.
Veendu, et sul on kaasaegne kodulehekülg
Tugeva SEO vundamendiks on ilus ja kaasaegse kujundusega usaldusväärne kodulehekülg.
Kaasaegne ja kvaliteetne veebileht mitte lihtsalt ei näe hea välja vaid tagab meeldiva ja sujuva kasutuskogemuse. SEO mõistes on oluline kuidas on kodulehekülg ülese ehitatud. Kas kodeerides on järgitud parimaid praktikaid. Tehnilisele SEO-le pööran veel järgmistes lõikudes tähelepanu.
Kõige lihtsamalt seletades on Google loogika see, et kasutaja leiaks võimalikult kiiresti ja täpselt seda mida ta otsib. Kui teil on usaldusväärne ja moodne koduleht mis vastab kasutaja otsingule siis ta jääb sellega tutvuma ja sooritab päringu. Need signaalid on Google jaoks väga olulised mõõdikud ja mõjutavad otseselt veebilehtede paiknemist otsingutulemustes.
SEO-ga me Gives päris ausalt öeldes tegeleda ei viitsi aga otsingumootori sõbraliku kodulehe erilahendusega aitame hea meelega. Kui soovid konkurendist paremat kodulehte vaata kuidas saaksime aidata kodulehe tegemisega. Kui sa ei ole päris kindel kui hea sinu praegune veebileht on siis võime teha sellele kiire analüüsi kus vaatame üle ka olulisemad SEO-d puudutavad aspektid.
SEO sõbralik html struktuur
Html on see raamistik kuidas sinu koduleht brauseritele arusaadavaks tehakse. Otsingumootorite robotid tulevad sinu lehele ja hakkavad siis infot töötlema. Kui kasutaja vaatab seda visuaalselt siis robot pigem tehniliselt. Ehk kui sinu veebileht on hästi kodeeritud siis on robotitel palju lihtsam mõista sinu kodulehe sisu.
Siinkohal võib jutt minna väga tehniliseks aga üldiselt on SEO sõbraliku html-i tegemine üsna lihtne. Jälgi, et su kood oleks võimalikult puhas. Kasuta õigeid tage ning õiges järjekorras. Kõige levinumaks näiteks SEO seisukohalt on kindlasti see, et ühel alamlehel peab olema üks H1 pealkiri. Ometi suudavad paljud veebiagentuurid ka selle vastu eksida. Kuna Googlel on üle 300 indikaatori mille järgi kodulehti otsingutulemustes järjestatakse siis kindlasti ei saa öelda, et mitu H1 tagi või vales järjekorras (näiteks H1, H3, H2, H5, H4) pealkirja tagide kasutamine oleks kohe väga hull. Näiteks Stripe kodulehekülg mingil ajal ei kasutanud üldse html-is heading tage.
Mobiilisõbralik disain
Juba aastal 2020 ütles Google selgelt välja, et teie veebileht peab olema responsive ja töötama mobiilsetes seadmetes. Kas sinu veebileht on mobiilidele optimeeritud saad kontrollida siit: https://search.google.com/test/mobile-friendly
XML sisukaart
Hea viis otsingumootritele öelda millised sisulehed sinu veebis on on teha xml failiformaadis sisukaart. Seda ei pea käsitsi koostama hakkama ja iga sisulehe lisamisega muutma. Enamikes sisuhaldus süsteemides on selleks olemas funktsionaalsus või saab lisada vidina mis seda pakub.
Otsingumootori sõbralikud aadressid
Kasuta oma veebilehel otsingumootori sõbralikke aadresse. Meie enda veebilehe näitel. Kui meil on alamleht kus pakume graafilise disaini teenust siis selle url ehk veebiaadress on https://give.ee/teenused/graafiline-disain/ . Tehniliselt aga võiks selleks olla ka nt /alamleht/kolmas-leht. Kõik lingid töötaksid ja otsest probleemi ei oleks. Aga hea praktika on teha lingid lühikesed, selged ja kasutada otsingu sõnu.
Loo unikaalset sisu
Vaata, et sinu veebilehekülje sisu oleks uuendatud ja unikaalne.
Väldi sama sisu korduvat kasutamist erinevate alamlehtede vahel. Veebilehe sisu peab vastama kasutajate otsingule. Tühja või tarbetut sisu millega kasutaja oma kodulehele meelitada ei ole mõtet kirjutada. Kui kasutaja jõuab sinu kodulehele ja sealt kohe lahkub on see selge signaal Googlele, et antud vaste ei olnud see mida kasutaja soovis ning sinu positsioon nimekirjas hakkab kukkuma.
Kui sa tahad jõuda Google otsingutulemustes esimesele kohale siis peab sinu sisu olema unikaalne aga parem kui praegusel esikoha hoidjal.
Veebilehe sisu pikkus
SEO spetsialistide hulgas levib arusaamine, et hea sisu on vähemalt 2000 sõnaline. Seda ei tasu nüüd võtta puhta kullana. Olen ise näinud kuidas minu kujundatud 1 leheline suhteliselt piiratud sisuga maandumisleht hoiab aastaid Google otsingutulemustes esimest või teist positsiooni konkureerides suurettevõtetega. Otsingumootori optimeerimise juures on tähtis, et sinu veebilehe sisu oleks kasutajale kasulik ning vastaks tema otsingule. Kui kasutaja leiab seda mida tal on vaja siis ära muretse, Google saab sellest väga hästi aru.
Veebilehe sisu loomisel ei tasu tingimata arvata, et kõik alamlehed peavad olema väga tekstimahukad. See on ka olukord kus veebidisainerina lähevad paljude SEO spetsialistidega minul suusad risti. Ja miks ma olen ennast antud teemaga ka kursis hoidnud ning proovin kõikide trendide ja muutustega kaasas käia. Väärtusliku sisu saab kasutajale luua kirjutades blogi või artikleid. Veebilehe sisulehed peavad aga vastama konkreetsele otsingule ja pakkuma vastuseid võimalikult lihtsalt ning selgelt.
Veebilehe sisu kirjutamine on tegelikult palju ajamahukam kui võiks eeldada. Kindlasti tunned sina oma toodet ja sihtgruppi kõige paremini aga kui jääd sisu kirjutamisega hätta võtta appi sisuloomeagentuur. Igaljuhul kui sinu kodulehel on CMS süsteem võid kohe vaadata kas saad oma sisu muuta kasutajale paremaks ning optimeerida SEO-d märksõnadele millega tahad konkurentidest ees pool olla.
Optimiseeri veebilehe pealkiri
Veebilehekülje pealkiri ehk siis "Title" on väga oluline. Kirjuta pealkirjad nii, et need sisaldaksid märksõna millega soovid veebilehele külastajaid tuua. Mida varem sa antud märksõna kasutad seda parem. Väldi mitme erineva märksõna kasutamist kuna see viib tulemused kohe alla. Kui sa teed kvaliteetse lehe siis see hakkab ka teiste märksõnadega hästi toimima.
Kindlasti ei tasu SEO optimiseerimisega asju üle vindi keerata ja sinu veebilehe peakirjad peavad olema lihtsasti loetavad ja selged. Kui sa ei saa märksõna kasutada pealkirja alguses siis proovi seda kasutada võimalikult varakult.
Optimiseeri veebilehe pilte
See on nüüd koht kus ma tulistan endale arvatavasti jalga. Aga just piltide optimiseerimata jätmine on see koht millele paljud inimesed ja ka teised veebiagentuurid tähelepanu ei pööra. Piltide SEO jaoks optimiseerimine on üks kõige lihtsamaid asju mida saad ära teha.
Kasuta piltidel õiget failinime
Kui salvestad pilte siis ei tasu neid nimetada kodulehele-pilt1.jpg vaid kirjuta mis on pildil. Näiteks SEO-piltide-optimiseerimine.jpg
Kui laed pildi ülese või lisad kodulehele kasuta ALT teksti
Kodulehele pildi lisamisel kirjuta sinna ka kirjeldav alt tekst. Nii teavad otsingumootorid mis pildiga on tegu ja saavad seda sobivas kohas näidata. Kuidas täpselt alt teksti lisada sõltub sinu kasutatavast sisuhaldus süsteemist.
Lehe sisesed lingid
SEO-s räägitakse palju backlinkidest. Backlink tähendab seda, et teine veebileht viitab sinu kodulehele. Vähem tähtsad ei ole ka kodulehekülje sisesed lingid. Seda juhul kui sinu koduleheküljel on sisulehti ja tegemist ei ole ühe lehelise maandumislehega.
Give näitel võib tegelikult öelda, et lehekülje siseste linkidega saab väga oluliselt mõjutada otsingumootorites paiknevust. Me ei ole oma kodulehte absoluutselt kuskil turundanud ja enamus backlinke tuleb otse esilehele. Samas oleme loonud korraliku veebilehe sisese lingi süsteemi ja tänu sellele on põhilised alamlehed väga tugevatel positsioonidel.
Veebilehe siseste linkide lisamine on lihtne. Luues lingivõrgustiku saad tugevdada neid alamlehti millele on vähem sissetulevaid linke või mille sisu pead oluliseks. Näiteks veebiagentuuri puhul võiks selleks olla linkimine kodulehekülgede tegemise alamlehele. Samas tasub tähele panna, et ühelt lehelt teisele mitu korda linkimine ei muuda siht lehte tähtsamaks. See võib olla kahjulik kasutusmugavusele ja otsingumootorid võivad seda pidada ka spämmiks.
Veendu, et sinu veebileht avaneb kiiresti
Veebilehe laadimis kiirus on kindlasti üks olulisi aspekte mille järgi Google otsingutulemusi järjestab.
Siinkohal ei ole ka vaja minna väga äärmuslikuks. Meie enda kodulehekülg omab esilehel üsna mahukat videofaili ning suuri pilte ja tuleb ikka otsingu tulemustes esimeste seas välja. Ma olen veendunud, et ka animatsioonide või graafika kasutamist ei peaks vältima. Jah see muudab küll veebilehe laadimis aega natukene pikemaks aga saadav lisaväärtus on enamike veebilehtede puhul seda väärt. Võrreldes näiteks valmiskujunduste kasutamisega kus teinekord laetakse sisse tohutul hulgal mitte vajaminevaid stiile on erilahendusena kodulehtede tegemisel võimalik väga palju optimeerida.
Ehk siinkohal on soovitus tegutseda mõistlikult. Veenduda, et veebilehe kood on optimeeritud ja arendatud järgides parimaid tavasid. Et kasutatavad pildid ja graafika laetakse alla õiges suuruses ja seal kus võimalik kasutakse faili mahtude kokkuhoidmiseks vektor graafikat või kodeeritud lahendusi.
Vaata Google Search Console
Google Search Console on tasuta tööriist kus saad näha kuidas sinu kodulehekülg otsingutulemustes välja tuleb. Näed millised veebilehe alamlehed on otsingumootori poolt indekseeritud, milliste märksõnadega ja mis positsioonil otsingutulemustes välja paistad.
Kui Googlel on mõne lehe indekseerimisega probleeme siis näed ka seda
Google Search Console kasutades saad selge ülevaate kuidas sinu SEO strateegia töötab.
https://search.google.com/search-console/about
Kui soovid SEO tegemise tõsisemalt käsile võtta siis võid uurida ka tööriistu nagu Ahrefs ja Semrush.
Vaata, et sinu veebileht oleks indekseeritav
Murphy seadus ütleb, et "Iga asi töötab paremini, kui see sisse lülitada". Nii ka SEO. Võibolla oleks tulnud sellest punktist alustada aga enamasti sellist viga ei esine. Kui sinu kodulehte Google otsingutulemustes ei ole võib juhtuda, et oled keelanud ligipääsu otsingumootoritele.
Teinekord võib juhtuda, et kui veebilehte valmistatakse siis ei soovita seda enne lõppliku valmimist ja sisu sisestamist näidata ning keelatakse otsingumootoritele juurdepääs. Kui see unustatakse hiljem maha võtta siis võib juhtuda, et otsingumootorid ei indekseeri teie veebilehte.
Otsingumootorite ligipääs keelatakse enamasti robots.txt failiga. Wordpressi sisuhaldus süsteemi kasutajad saavad seda teha ka admin keskkonnas. Settings > Reading > Discourage search engines from indexing this site Eestikeelse admin liidese kasutamisel on menüü nimetused küll veidi teistsugused aga usun, et leiate ülese.
SEO agentuuri valik Tallinnas
Otsingumootoritele optimiseerimisega tegelemine on pikk ja kestev protsess. Eriti kui tegemist on uue kodulehega millel ei ole piisavalt domeeni autoriteeti. Kui endal puuduvad teadmised või huvi asjaga tegeleda tasub otsida SEO agentuurist või spetsialistilt abi. Minu isikik soovitus oleks valida mõni väiksem SEO agentuur ja suhelda spetsialistiga, kes teie SEO-ga isiklikult tegelema hakkab.
Kui kvaliteetse veebidisaini hindamisega või konversioonide optimiseerimisega on keerulisem siis otsingumootori tulemusi saate ise väga lihtsasti kontrollida. Vaadake kes tuleb Google orgaanilistes otsingutulemustes esimesena välja ja arvatavasti oskavad nemad ka teie kodulehega sama teha.
Parimate tulemuste saavutamiseks võid kaaluda ka koostööd mitme agentuuriga. Veebiagentuur saab disainida ja arendada moodsa ning kasutajasõbraliku kodulehekülje ning koostöös sisuloomeagentuuriga saad sinna toota kvaliteetset sisu. Oma mätta otsast ma vaataks pigem seda poolt kuna töö käigus olen kokku puutunud kodulehtedega mis on SEO muudatuste tegemisega muutunud äärmisel koledaks ja pole enam üldse kasutajasõbralikud. SEO agentuur saab küll linnukese kirja, et lehekülg on paremal kohal otsingu tulemustes aga üldine brändi kvaliteet väheneb.
Head otsingumootoritele optimeerimist
Loodan, et need näpunäited aitavad natukene paremini mõista SEO maailma ja kuidas seal asjad käivad. SEO on pikk ja pidev protsess aga kui sellesse järjepanu panustada siis tulevad ka tulemused.
Kui sa ei ole veel oma veebilehe SEO-ga tegelenud siis on viimane aeg see asi kontrolli alla võtta. Kui arvad, et sinu koduleht vajaks uut disaini ning tahad midagi ägedat siis meilt saab. Teeme veebilehti ja aitame ka kõikide muude UI/UX disaini töödega.