UUS! Kuumaksu põhine disainiteenus
UUS! Kuumaksu põhine disainiteenus
UUS! Kuumaksu põhine disainiteenus
UUS! Kuumaksu põhine disainiteenus
UUS! Kuumaksu põhine disainiteenus
KodulehtUiuxDigiturundus

24 ennustust veebilehtede tegemise ja digiturunduse kohta uueks aastaks

Aasta number vahetub, poeriiulitele ilumvad horoskoobid ja kaardimoorid teevad ennustusi mis hakkab maailmas toimuma. Laon välja ka enda 24 mõtet kuidas veebilehtede tegemine, UI/UX disain ja digiturundus arenevad. Loe ja analüüsi milliseid mõtteid tasub oma ettevõtte juhtimisel tähele panna.

1. AI ehk tehisintelligents ei asenda sisuloojaid, disainereid ega programmeerijaid

Kui esimest korda tööalaselt 2018 aastal tehisintelligentsiga kokku puutusin tundusid pakutavad võimalused uskumatud. ChatGPT on tuli avalikuks enam kui aasta tagasi ja IT maailm oli hämmastuses. Kiiresti hakkasid levima arvamused, et SEO spetsialistid jäävad tööta, Copywriterid jäävad tööta ja varsti on ka veebidisainerid ning programmeerijad töötud.

Nii nagu traktor võttis suures osas töö hobuselt ja trükimasin asendus PC-ga võib öelda, et asjad muutuvad. AI kindlasti muudab mängu aga lähiaastate vaates muutuvad või võivad kaduda üksikud töökohad aga terveid tegevusalasid AI üle ei võta.

Sisuloomisel, programmeerimisel kui disainimisel saab AI-d oskuslikult kasutada ja selleläbi leida uusi vaatenurki ning teha kvaliteetsemat tööd kiiremini. AI tööriistad on siin ja võitja on see kes oskab neid kõige paremini kasutada. AI-d võid kasutada wireframide loomiseks, sisutekstide kirjutamiseks, graafika ja videomaterjali valmistamiseks ning tulemuste analüüsimiseks. Samas on oluline aru saada mida sa teed ja kuidas lõpptulemust hakatakse kasutama. Pigem võiks isegi öelda, et AI tulekuga võivad teatud tegevusalad minna rohkem hinda. Kõik võivad ju endale disaini teha aga kui see lõpuks ei ole brändile sobiv, kvaliteetne ning ettevõte säästab küll arenduskuludelt aga kaotab hiljem müügis siis jõutakse lõpuks spetsialisti juurde.

2. AI ja ML (Machine Learning) toovad personaliseerituma kasutuskogemuse

Oleme AI ja ML-iga kokku puutunud kas teadlikult või nii, et ise aru ei saa. Paljud veebilehtede juturobotid töötavad tehisintelligentsi põhjal. Usun, et esimesena hakkame AI põhist personaliseeritust nägema veebilehe sisutekstides. Minujaoks muudab selle eriti huvitavaks küsimus kuidas mõõta tulemusi ja mis saab SEO-st ehk otsingumootori turundusest.

Mis on SEO loe siit.

Lihtsamal juhul saab tehisintelligents õppida kasutaja harjumusi ja soovitada paremaid tooteid või teenuseid. Kasutaja tagasiside põhjal saab süsteem teha tarku otsuseid ja enda soovitusi jooksvalt parandada.

Usun, et 2024 aasta lõpuks jõuab AI ka veebilehtede visuaalidesse.

Visuaale muudetakse vastavalt sihtgrupile. Vanus, huvid, rass jne. Selle kohta levib mõiste generatiivne disain.

Personaliseeritud kasutuskogemuse loomine ei ole enam raketiteadus (ka ilma tehisintelligentsita). Lihtsaim näide on näiteks öö või päeva vaade kodulehtede ja rakenduste disainis. Ehk kasutaja määrab süsteemiseadete juures oma eelistused ning veebilehed kuvavad sellele vastavaid stiile. Disaineritele ja front-end arendajatele tuleb tööd juurde ja UI/UX kujunduste disainimine muutub keerukamaks aga brändi väärtus lõppkasutaja silmis tõuseb.

3. AI ei muuda kasutajate käitumisharjumusi

Klientide ostu ja käitumis harjumused jäävad. Reklaam, inimeste mõjutamine ja loogika milline on hea ning tulemusitoov koduleht jääb samaks. Emotsioonid ja vajadused mille pealt ost sooritatakse on endised. Just siinkohal tuleb mängu see, et AI-l lihtsalt tööd ära teha lasta ei saa. Vaid oluline on osata komplekteerida kokku terviklahendus mis toob ka reaalseid tulemusi.

Eriti sotsiaalmeedia ja SEO kontekstis räägitakse päris palju algorütmist. Kuidas see algorütm töötab ja kuidas seda enda kasuks tööle panna. Jah, seal on kindlasti omad saladused ja nippe teades saab paremaid tulemusi. Aga ennekõike tasub tähelepanu pöörata sellele, et algorütme pidevalt muudetakse aga inimeste mõtlemine ei muutu. Algorütmide põhiline eesmärk on pakkuda inimestele seda mida nad tahavad. Kas kõige täpsemat infot kõige kiiremini või hoida kasutajaid võimalikult kaua konksu otsas.

4. Brändi osatähtsus suureneb

Kuna AI annab võimalused siis paljud võtavad selle kasutusele ning luuakse väga palju sisu. Tekib informatsiooni üleküllus. Isegi kui loote kasuliku ja originaalset sisu tekib küsimus kuidas sellega silma paista. Lihtne vastus on tugeva ja usaldusväärse brändiga. Kvaliteetne disain loob kiiresti positiivse esmamulje ja see eristab teid suvalistest konkurentidest ning pakub teie sõnumitele võimaluse esile tulla. Kui seda kinnitab asjalik ning huvitav sisu siis olete võitjad.

5. Informatsiooni tõesust on raske kontrollida

Nö "fake news" ehk võltsuudiste levik. Kas see toode on päriselt hea ja töötab nii või on kogu sisu tehislikult loodud. Kasutajate kommentaarid ja arvustused jne. Võibolla oled juba näinud paavsti Balenciaga jopega? Suureneb ka "deepfake" kasutamine otseselt pettuste korraldamisel. Asendatakse inimeste nägusid ja häält. Kas me Eestis oma unikaalse keelega oleme rohkem kaitstud? Tahaks loota.

Näiteks mr Beast jagamas 2 dollariseid iPhone tõmbab kahtlemata rahva käima. Kellel siis üldse aega on mõelda kuhu ja kuidas nad raha kannavad? Tegelikult on tegemist väga suure äriga millega ei tegele koolipoisid vaid on ülese ehitatud terved "ettevõtted".

Aastal 2024 Internetis leiduva informatsiooni tõesuse probleemi kindlasti ei lahendata aga usun, et näeme esimesi samme selle vastu võitlemiseks.

6. No-Code lahendused võtavad turuosa turundus veebide valmistamisel

Webflow on tegutsenud aastast 2012. Esimesed projektid tegin sellele umbes aastatel 2015-2016 ja siis oli tegemist üsna toore lahendusega. Viimase aastaga on Framer ja Webflow aga oma tooteid väga võimsalt edasi arendanud ja hetkel saab nendes kujundada väga häid veebilehti.

No-Code tööriistad kindlasti levivad ka SaaS ja mobiiliäppide ning back-end arenduses. Juba praegu kasutatakse neid MVP (Minimum viable product) ehk siis minimaalse funktsionaalsusega toote arendamiseks. Kui sa ei ole veel selle mõistega kursis siis on viimane aeg lugeda artikklit Mis on No-Code.

7. Kunst digitaliseerub

NFT hype võib olla praeguseks hetkeks läbi. Aga ka teksapüksid on kord moes ja siis moest väljas. Fakt on see, et keskkond meie ümber digitaliseerub ja see loob kunsti jaoks uusi võimalusi. Kuidas ja mis kujul täpsemalt aga usun, et kunst ja selle omamise ning ka investeerimis pool saab olulised digitaalsed uuendused.

Siinkohal võiks jälle vaadata AI poole. Kui praegu võimaldab AI meil väga kiiresti teha järgi erinevate kunstnike ja illustraatorite loomingut ning suhteliselt kiiresti ja lihtsa vaevaga näha erinevadi versioone kuni leiame visuaalselt meeldivaima. Ehk on huvitav jälgida kuidas areneb generatiivne kunst ning kuidas seda väärtustatakse. Kindlasti loob see ka uued võimalused kunsti investeerimiseks. Usun, et 2024 aastal tulevad turule uued lahendused kuidas digitaalsed lahendused võimaldavad investeerida ja nautida ka traditsioonilist kunsti.

8. Kliimatehnoloogia tuleb veebilehtedele

Climate tech ja roheliselt mõtlevad ettevõtted hakkavad veebidisainis mõtlema resursside kasutusele. Kuidas hoida oma veebilehega kokku energiat ja vähendada selle kaudu oma Co2 jalajälge.

Karbon krediitide ostmine ja karbon neutraalsuseni jõudmine on suurte korporatsioonide puhul juba igapäevane töö. Arvestatakse reisi ja kontori kulusid ning istutatakse usinalt selle tasakaalustamiseks metsa. Praktiliselt on võimalik oma veebilehe kujunduse ja digiturundusega jalajälge vähendada.

Aastal 2024 hakatakse ka kodulehtede disainis ja arenduses mõtlema kuidas jalajälge vähendada. Milliseid tehnoloogiaid kasutatakseja kuidas ning mis mahus koduleht teha. Kui palju saab graafikat kasutada ja optimiseerida, et kasutada vähem veebiserverit. Näiteks bännerreklaami näitamisel sõltub Co2 jalajälg otseselt loovlahenduse failimahust. Väiksem failimaht = väiksem jalajälg. Kui teie reklaambännerit kuvatakse miljoneid kordi siis võib üks kampaania juba üsna palju mõjutada.

9. SEO ehk otsingumootori turundus muutub

Viimase poole aasta jooksul on olnud mitu suuremat Google algorütmi muudatust.

Usun, et suuremat tähelepanu hakatakse pöörama ka visuaalse ja pildi otsingule. Lisaks muutub aina tähtsamaks asukohapõhine otsing ja miks mitte ka ajaline mõõde. Kui otsite söögikohta hommikul saate otsingumootoris esimesena lihtsamaid hommiku ja päevapraadide pakkujaid ning õhtupoole maitseelamusi pakkuvaid restorane.

10. Personaalsus

Kõik teavad kui võimas on sotsiaalmeedia ja bännerreklaamid. Kui sinu ettevõte täna veel reklaami ei tee siis võid kindel olla, et konkurendid teevad. Lihtsalt hea veebilehe tegemisest ei piisa. Sinna on vaja tuua ka külastajaid. Aga kui kõik teevad sotsiaalmeedia reklaami siis tähendab see seda, et kliendi jaoks on valik väga lai. Lihtsaim viis silma paista on kasutada oma ettevõtte personaliseeritust. Rääkida oma meeskonnast, oma inimestest ning puudutada inimesi enda looga. Lihtsalt sotsiaalmeedia konto omamisest ja sisuga täitmisest enam ei piisa. Peate töötama ning tõeliselt oma brändi kliendi jaoks avama.

11. 3D tuleb veebi

3D ehk ruumiline disain veebidisainis ei ole enam midagi müstilist. Vaata näiteks meie agentuuri lehte ja pilte. 3D kasutamine veebilehtede kujunduses on tänu erinevatele tööriistadele tehtud üsna lihtsaks ja kindlasti hakkame nägema seda nii detailsete toodete kui abstraktsel kujul. Erilise tõuke selleks annab kindlasti Webflow ja Spline integratsioon.

Kus võiks 3D-d kasutada. E-poes näiteks jalatsite kuvamisel. Nii saab külastaja näha täpset ülevaadet tootest. Kinnisvara müügis. Abstraktset 3D graafikat võib aga kasutada erinevates kohtades kus on vaja veebidisaini veidi unikaalsust sisse tuua. Kindlasti ka mängude, meelekahutuse ja vaba aja veetmise juures. Need lahendused on esksisteerinud juba aastaid aga usun, et 2024 võib olla aasta kus hakkame seda nägema üha rohkem.

12. Uudiskirjad teevad endiselt kõige paremat müüki

Uudiskirjad võivad tunduda kui aasta 2003. Tehniliselt kohati nii ongi. Aga meililist on ka aastal 2024 jätkuvalt üks parimaid võimalusi teha müüki.

Esiteks on meilinglisti üle on teil kontroll. Teil on kontaktid ja saate valida millist teenusepakkujat kasutate. Teiseks hästi kirjutatud ja kujundatud uudiskiri saab tähelepanu. Jõuate kasutajateni kes on või vähemalt kunagi on olnud teie teenusest või tootest huvitatud. Loomulikult seda juhul kui te ei kasuta uudiskirja turunduse puhul spämmimist. Ehk siinkohal võib ka öelda, et kasutaja harjumused jäävad samaks ning vana arm ei roosteta. Alati pole vaja leiutada tulemuste toomiseks uusi trikke.

13. Uued meediumid kujundusele

Oled kuulnud Apple Vision Pro-st, Meta Wayfareritest ja Humane AI pin-ist? Kui 2008 aastal tõi Apple turule iPhone siis see muutis kardinaalselt veebimaastikku. Algas Flashi hääbumine ja veebilehed pidid saama mobiilisõbralikuks. Ehk kasutusele tuli mõiste responsive design. 2024 aastal tuleb välja Apple Vision pro ja ka muud huvitavad seadmed mis viivad meediumid veel laiemaks. Tulevikus kindlasti kuulete mõistest "spatial design". Järgmise aasta jooksul nende kasutajate % väga väike aga innovaatilised ettevõtted peaksid selle peale juba täna mõtlema.

14. Reklaamiagentuurid kaotavad turgu

Kunagi oli reklaamiagentuuris töötamine väga noobel värk. Aga pakun, et edaspidi klientidel ei ole lihtsalt põhjust klassikalise reklaamiagentuuriga koostööd teha. Loovkampaaniate väljamõtlemise osatähtsus väheneb. Üli vinge ja loov idee ei maksa. Pigem loevad brändiga kokkupuute punktide arv ja usaldusväärsus.

See on arvatavasti üks vastuolulisemaid punkte siin ja paneb nii mõnegi reklaamiagentuuri jumala vererõhu tablettide järgi haarama. Aga nii on. Sa võid sõnu väänata ja igasuguste kuldsete kujude väärilist kraami toota aga kui see mõõdetavalt rohkem kasu ettevõtetele ei too siis eelistatakse kiireid ja eelarvesõbralikumaid lahendusi.

Ja ma ei taha siin loovlahenduste kvaliteeti tähtsust vähendada. Pigem on tarbimis keskkond ning tellijad muutunud. Peale tuleb väga paljusid sõnumeid eri keskkondades ning pigem hakkavad tarbimist mõjutama leitavus ja usaldusväärsus. Lisaks on tellijateks nooremad ettevõtjad kellejaoks reklaamiagentuuri romantika pole oluline. Soovitakse teha asju kiiresti ja vaadata mis toimib. Lisaks oleme globaalses maailmas kus Eesti digiagentuur võib olla väga heaks partneriks USA läänekalda startuppile. Klassikalise reklaamiagentuuri puhul kus hea reklaami tegemiseks on vaja tunda kohalikke olusid ja kultuuri ning meeleolu selline lahendus hästi ei tööta.

15. Rohkem raha digiturundusse ja arendusse

Viimasel aastal on startuppide rahastamisel olnud investorite rahakoti rauad üsna kinni. Eeldatavasti ei tule tagasi ajad kus raha on odav ja seda väga lihtsakäeliselt välja antakse. 2023 aastal oli ka väga tugevatel meeskonadadel heade ideedega raske leida sobivat rahastust. Hetkel nö "naised saunas rääkisid" info põhjal eeldan, et kapitalile otsitakse tootlust ja headesse ning tugeva meeskonnaga ideedesse hakatakse jälle aktiivsemalt investeerima.

Bootstrappimine ehk oma finantseeringutega ideede ja asjade ehitamine on tõusev trend ja VC rahastus jääb kõrvale. Näiteks Midjourney mis teeb AI-ga pilte on bootstrapitud, teeb 200 miljonit dollarit käivet ja väärtus võib olla 10billioni juures. Ehk on ikka võimalik küll ja nö raha sissevõtmine pole alati ainukene võimalus ehitada midagi suurt.

Ehk võiks eeldada, et peale vaheaastat hakatkse jälle aktiivsemalt kasvama ning aasta 2024 turunduseelarved paistavad juba suuremad.

16. Kuumaksu põhised teenuse agentuurid

Nö kuumaksu põhiste agentuuride trend hakkas 2023 aastal. Pakun, et 2024 aastal võtavad paljud firmad selle mudeli üle. Miks? Sest see on lihtsalt palju effektiivsem viis teha reaalselt tööd mitte kulutada aega eelarvete ja pakkumiste koostamisele. Win-win situatsioon. Digiagentuur saab keskenduda loovlahenduste disainimisele ning kliendid vajalike kujunduste küsimisele. Kõik säästavad aega. See omakorda tähendab, et agentuur saab reaalselt disainida rohkematele klientidele ning teenida suuremat kasumit.

Pakume ka sinule võimalust kuumaksu põhist piiramatu UI/UX disaini teenust kasutada.

17. Vabakutseliste osakaal suureneb

USA-s on üle 73 millioni vabakutselise. Nende arv on aastaga umbes 5% suurenenud. Pakun, et see number suureneb veelgi kiiremini. Miks?

Inimesed võtavad oma tuleviku enda kätte. Orienteerutakse rohkem mõistlikule tulemuspõhisele tööle kui tagumikutundide täis tiksumisele. Andekamad ja suutlikumad inimesed soovivad kasutada oma eeliseid. Ettevõttete seisukohalt suureneb turvalisustunne, et vabakutseline partner ei jäta teid hätta ning võib pakkuda palju paindlikumat ja proffessionaalsemat teenust. Paljud kindlasti võtavad kasutusele eelpoolt mainitud kuumaksu põhise teenusepakkumise ja pendeldavad kuskil eraettevõtja ja töötaja vahepeal.

18. Print kui meedium väheneb veelgi

Kohvilaua raamatud, kalendrid ja stiilsed ürituste posterid kindlasti jäävad aastateks, kuni nendest saab ülim nishi toode. Suures pildis pakun, et trüikiste maht väheneb oluliselt ja digiekraanid hakkavad igal pool üha rohkem ja rohkem levima. Kui võtame näiteks tavalise bussipeatuse siis selleaseme, et seal perioodiliselt trükitud reklaame vahetada võiks kasutada digiekraani. Ühele pinnale saab müüa rohkem reklaami ning selle haldamine on palju paidnlikum.

Hommikul saab reklaamida kohvi tööle ruttavatele inimestele. Lõunaks soodushinnaga hakkliha pensionäridele, pealelõuna aga masseerida koolilaste ajusid. Õhtul pakud aga ideid meelelahutuseks töölt saabuvatele väsinutele. Lisaks kui mõelda rohelise majandamise poole jäävad ära ka kõik trükiste ning nende paigaldamisega seotud kulud. Siinkohal ei hakka hinnanguid andma kuidas see on võrreldav digiekraanide jalajäljega.

19. Veebidisaini trendid 2024

Pakun, et algav aasta tuleb väga huvitav just veebidisaini trendide osas. Kindlasti tekivad domineerivad jooned. Arvatavasti näeme ruumilisemat skeuomorphismi tagasitulekut kus nuppudel on ruumiline väljanägemine. Taustadel jms kasutatakse tekstuure ja materjale. Pakun, et metall ja klaas saavad olema populaarseimad.

Mis aga kogu veebidisaini osa huvitavaks muudab. Usun, et brändid vajavad rohkem personaliseeritust ja trendide järgimine pole igalpool kohustuslik. Ehk näeme palju huvitavamat veebidisaini kus erinevaid trende ja stiile omavahel segatakse. Usaldusväärne ja moodne võib olla nii veebileht mis on puhtalt "flat design" standartite järgi kujundatud ja illustreeritud kui midagi kus miksitakse seda stiili 3D ja abstratktsete illustratsioonidega.

Trendika ja kasutajasõbraliku kodulehega saame teied aga kohe aidata. Loe kodulehe tegemisest lähemalt.

20. Mikrointeraktsioonid

Veebilehtedel ja rakendustes saavad tähelepanu mikrointeraktsioonid. Olen oma disainides detailidele ja mikrointeratsioonidele alati tähelepanu pööranud aga tihti on see midagi mis siiamaani on lõpplahendusest välja jäänud või ei pöörata lõpuks viimistlusele piisavalt tähelepanu. Eelmisel aastal juba märkasin, et ka kliendid hakkavad mikrointeratsioonide olulisust tähtsustama. Nende kaudu on võimalik parandada kasutajakogemust ja eristada tõeliselt tugevaid veebilehti keskpärastest. Tehnoloogiliselt on ka Framer ja Webflow teinud olulist tööd, et mikrointeraktsioonide kasutamist veebikujundustes muuta kättesaadavamaks.

21. Suurem on parem

Vähem on rohkem ja suurem on parem. Kuna infomüras on tähtis silma paista siis pakun, et need 2 väärtust hakkavad nii turundusmaterjalides kui veebidisainis lööma. Ehk nii reklaamis kui veebidisianis loob suunda tugev ja suur tüpograafia. Lühikesed ja konkreetsed sõnumid. Ülisuured üleskutsed ja nupud. Veebilehtede jalused ja päised kujundatakse suurelt. See on trend ja pigem jõuab see nö turundus veebilehtedele ning reklaami. Tootedisaini UI/UX seisukohast selline lähenemine väga mõistlik ei ole ja jääb pigem üksikute katsetuste juurde.

22. Tähelepanu kasutatavusele

Accessibiliti ehk veebilehtede ligipääsetavus (veebidisaini kasutatavus) peaks olema tähtsustatud koguaeg. Võib öelda, et ettevõtete digitaalse disaini kvaliteet tõuseb kuna suurenevad meeskonnad ning ka kasutajad muutuvad nõudlikumaks. Selletõttu on üsna mõistetav, et ka ligipääsetavus saab suuremat tähelepanu. Kui teie oma kodulehel sellele veel tähelepanu ei pööra siis on viimane aeg see asi tõsiselt kätte võtta.

23. Blokiahela tehnoloogia

Blokiahela tehnoloogiat on seni valdavalt seostatud krüptorahadega. Minu teadmised on pinnapealsed aga olen märganud suunda, et sellele leitakse reaalselt igapäeva kaustajale vajalikke kasutuskohti. Tänu blokiahela tehnoloogia kasutusele võtuga suureneb just informatsiooni läbipaistvus usaldusväärsus ning turvalisus. Lisaks jäävad ära 3nda osapoole vahendajad ning informatsiooni haldajad ja isikuandmete kaitse suureneb.

24. Apple toob turule parima iPhone

Võib garanteerida, et sellise sõnumiga Apple esineb. Aga asja mõte on natukene teine. Usun, et aastal 2024 ei toimu tehnoloogia, disaini ja turundus sektoris väga märgatavat innovatsiooni. Uut tüüpi seadmed on olemas, elektriautod ka isesõitvad on olemas ja kasutusel, IoT on muutunud koduses ja äri keskkonnas igapäevaseks. Aasta lõpuks võidavad need ettevõtted kes teevad oma asju teistest paremini. Isegi kui teie koduleht, sisuturundus või sotsiaalmeedia strateegia täna töötab ei tähenda, et sellega ei peaks aktiivselt edasi tegelema. Ükshetk jõuavad konkurendid järgi ja lähevad mööda.

Asju ei pea tingimata täielikult ümber mõtlema aga 0.1% iga päevaga paremaks saades annab aasta lõpuks ka tuntavaid tulemusi. Ehk 2024 aasta suund võiks olla teha asju paremini. See on tähtis ja toob tulemusi.